قطار شهری مشهد به ایستگاه آخر نزدیک می شود مشهد مقدس به دلیل وجود مضجع شریف ثامن الحجج حضرت امام رضا(ع) یکی از مهمترین زیارتگاههای شیعیان جهان به شمار میرود؛ از این رو همه ساله پذیرای بیش از 25 میلیون زائر و مسافر بوده و هست. تراکم بسیار بالای زائران در برخی از ماههای سال، مشکلات و مسائل ترافیکی بسیاری را برای مردم مشهد و زائران امام رضا(ع) بهوجود میآورد. علاوه بر این جمعیت، شهر مشهد بنابر پیش بینیهای انجام شده در 20 سال آینده بالغ بر پنج میلیون نفر خواهد شد و از طرفی بدیهی است که جمعیت زائران این شهر نیز با توجه به رشد نسبتاً سریع جمعیت در کشور افزایش مییابد. مهندسان قرارگاه سازندگی قائم(عج) وابسته به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) در حال حاضر برای این شهر بزرگ پنج مسیر قطار شهری و منوریل طراحی کردهاند که خط اول آن آماده بهرهبرداری و خطوط 2 و 3 نیز با سرعت و دقت پیش میرود که در اسرع وقت پذیرای مسافران و خراسانیهای عزیز باشد. خط 2 قطار شهری مشهد ترافیک را میشکند پروژه خط 2 قطار شهری مشهد با هدف اتصال شمال شرقی مشهد به جنوب شهر و کاهش ترافیک شهری در این کریدور به بهرهبرداری خواهد رسید. این خط از خیابان طبرسی شمالی در شمال شرقی شهر شروع و تا میدان شهید جوان در جنوب شهر ادامه یافته و با عبور از نقاط ترافیکی بسیار مهم شهر مشهد، نقش عمدهای در جابهجایی مسافر شهری ایفا خواهد کرد. طبق قرارداد؛ انجام کلیه مراحل طراحی، ساخت، تأمین، نصب و راهاندازی تمامی تجهیزات برعهده قرارگاه سازندگی قائم(عج) است و در پایان کار خط 2 قطار شهری با تمامی تجهیزات و 20 رام قطار در حال حرکت در مسیر به کارفرما تحویل داده خواهد شد. جزئیات پروژه قطار شهری مشهد مقدس بخشهای مختلف پروژه عبارتند از؛ مسیر به طول 14.3 کیلومتر به صورت دو خطه، 13 ایستگاه، 20 رام قطار متشکل از پنج واگن که در افق طرح با سرفاصله 180 ثانیه قابلیت حمل 16000 مسافر در ساعت در هر جهت را دارند، مجموعه دپو به مساحت 16.4 هکتار با ریل گذاری حدود 12.6 کیلومتر مسیر یک خطه و به ظرفیت پارکینگ27 قطار بصورت مسقف، برای تعمیرات سبک و تعمیرات اساسی ناوگان خط 2 و تعمیرات اساسی ناوگان خطوط آتی، ساختمان مرکز فرمان و تجهیزات مخابرات و تاسیساتی می باشد. حفاری با تی بی ام (TBM) برای تسریع در احداث تونل، مسیر به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده و حفاری بوسیله دو دستگاه TBM-EPBانجام می شود؛ قطر حفاری حدود 9.3 متر و قطر مفید حدود 8.15 متر است. عمق ریل نسبت به سطح زمین در تونل از 15 تا 23 متر متغیر میباشد. (حداقل 15 متر و حداکثر در میدان شهدا 23 متر). با توجه به حجم بالای قطعات بتنی(سگمنت) مورد نیاز ساخت تونل، کارخانهای در نزدیکی دپوی شمالی مسیر ساخته شده که وظیفه تأمین قطعات سگمنت تونل و تراورسهای ریلی مسیر را به عهده دارد. کیفیت قطعات بتنی تولید شده در این کارخانه در آزمایشگاه مجهزی مورد کنترل و ارزیابی قرار میگیرد. تعداد متنوع طبقات ایستگاهها در کلیه ایستگاهها و سکوها در طرفین خط ریلی قرار گرفته و طول مفید هر سکو 100 متر و عرض آنها نیز چهار متر میباشد. فاصله مرکز به مرکز دو ایستگاه متوالی، بین 8/0 تا 55/1 کیلومتر و بهطور متوسط، حدود 2/1 کیلومتر است. تعداد طبقات ایستگاهها بین یک تا سه طبقه متنوع بوده و با توجه به وضعیت معابر شهری دارای 2 تا 4 ورودی دسترسی برای مسافران پیشبینی شده است. تجهیزات و تسهیلات پیشبینی شده تجهیزات و تسهیلات پیشبینی شده در ایستگاهها شامل پله برقی بین کلیه ترازها، آسانسور معلولین و سالمندان، نوارهای هدایت نابینایان، سیستم تهویه، سیستم اعلام و اطفاء حریق، خروجی اضطراری و ... است. همچنین تعداد هفت پست کشش (TRSS) یا رکتیفایر نیز در برخی ایستگاهها وجود دارد. سازه ایستگاهها به روشهای پوشش و حفر(Cover & Cut)، حفر و پوش(Cut & Cover)، ریب و شمع و زیرزمینی اجرا می شوند. با توجه به تغییرات ژئوتکنیکی زمین هر کدام از 13 ایستگاه صعوبت و مشکلات خاص خود را برای اجرا دارند. مهم ترین تأثیرات اقتصادی، اجتماعی، اشتغال زایی، امنیتی، زیست محیطی این پروژه ها عبارتند از؛ - افزایش کارآیی و ارتقاء کیفیت سیستم حمل و نقل درون شهری - استفاده از انرژی ارزان و کاهش هزینه انرژی سیستم حمل و نقل شهری - کاهش وابستگی به سوخت مایع در سیستم حمل و نقل شهری - کاهش تداخلات ترافیک شهری - کاهش آلودگی های مختلف زیست محیطی (آب، خاک، هوا) - توسعه سیستم حمل و نقل درون شهری مشهد از شمال تا جنوب - اتصال بخشهای کمتر توسعه یافته شهر به بخشهای توسعه یافته - افزایش امکان جذب توریست - انتقال تکنولوژی و دانش ساخت و بهره برداری از مترو - افزایش امکان توسعه فضاهای کاربری تجاری، اقتصادی و تفریحی اهمّ دستاوردهای پروژه ماهیت چند دیسیپلینی، تغییرات ژئوتکنیکی زمین، معرضین گسترده و متغیر، تفاوتهای روش اجرا و گستردگی، این پروژه را تبدیل به یک دانشگاه تجربی عظیم کرده است. کارشناسان و متخصصین پروژه هر روز با مسائل و مشکلاتی روبرو می شوند که ضمن استفاده از تخصص و دانش برای حل آنها نحوه مواجهه با آنها نیز تجربیات ارزشمندی را به ثمر مینشاند. علاوه بر این استفاده از نیروهای کارآمد، متعهد و متخصص موجب ظهور دستاوردها و ثبت رکوردهای قابل توجهی شده که در ادامه به برخی از مهمترین عناوین آنها اشاره میشود: - تدوین مجموعه ای جامع از فرآیندهای مدیریت پروژه بر اساس استاندارد PMBOK - تغییر در روش اجرای سازه نگهبان ایستگاه زیرزمینی K2 (ایستگاه کوهسنگی) - ریل گذاری ورودی ایستگاه B2 قبل از ورود TBM به ایستگاه - ساخت شاسی محرک درام کابل برق فشار قوی - طراحی و ساخت رول بازکن نوارنقاله جهت رولهای دو قلو - حذف پوش فریم برای شروع مجدد حفاری TBM در ایستگاه - استفاده از شمع تامپون به جای بتن حجمی برای آغاز حفاری TBM در ایستگاه - تعیین روشهای مقابله با نشست تونل با همکاری مشاور Arthe (اختصاصی تونل در مشهد) - ساخت دستگاه اندازه گیری دقیق مواد و مصالح ورودی به بچینگ - ساخت قالب متحرک بتن ریزی سقف قوسی در ایستگاههای زیرزمینی - تولید اولین نرم افزار مستندسازی پروژهها براساس WBS و کسب لوح تقدیر در اولین کنفرانس ملی مدیریت پروژه با رویکرد شهری - تولید اولین نرم افزار مدیریت اطلاعات قطعات TBM - تولید سامانه یکپارچه ارائه گزارشات کنترل پروژه با نام تبسم رکوردهای جالب توجه پروژه - رکورد انجام فرآیند باراندازی کشتی، ترخیص، تخلیه و حمل محموله فوق سنگین TBM از بندرعباس به مشهد طی 17 روز - رکورد آماده سازی و ساخت و تجهیز کارگاه حفاری مکانیزه - رکورد مونتاژ TBM-EPB با قطر 9 متر، طی 45 روز - رکورد حفاری روزانه 35 متر تونل مکانیزه شهری - رکورد حفاری ماهیانه 615 متر - تولید ماهیانه سگمنت به میزان 274 رینگ - رکورد عبور TBM از ایستگاه کفسازی شده در یک روز کاری 5/40 متر رکورد تولید 12 رینگ 9 قطعه ای سگمنت طی یک روز کاری (108 قطعه بتنی) پرتال قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص)، 1394/4/6 16:12
|