افتتاح ۱۶ همت پروژههای شهری شیراز / عملیات حفاری فاز دوم خط ۲ مترو پایان یافت
| تاریخ ارسال: 1404/2/5 |
افتتاح ۱۶ همت پروژههای شهری شیراز / عملیات حفاری فاز دوم خط ۲ مترو پایان یافت
چهل و ششمین مرحله جهش عمرانی شهرداری شیراز امروز، ۲۸ فروردین با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و مسئولانی از قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا (ص) در این کلانشهر برگزار شد.
در این مرحله، چند پروژه عمرانی مدیریت شهری شیراز با اعتباری بالغ بر ۱۶ همت افتتاح و رونمایی میشود که از جمله آن میتوان به پایان عملیات حفاری مکانیزه (TBM) و ساخت تونل جنوبی خط ۲ مترو شیراز از ایستگاه آزادی تا ایستگاه سعدی، رونمایی و افتتاح پروژههای زیربنایی با رویکرد بهبود حملنقل عمومی و تسهیل ترافیک در نقاط مختلف شهر شیراز نظیر افتتاح زیرگذر نیمهمسقف گویم، افتتاح بزرگترین تقاطع غیرهمسطح شهری کشور و همچنین بهسازی کمربندی (بزرگراه امام خمینی) اشاره کرد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در حاشیه افتتاح پروژههای شهری شیراز، زحمات و تلاشهای استاندار، شهردار و شورای شهر شیراز و همچنین نمایندگان مجلس استان فارس را در پیشبرد اهداف و پروژههای این استان و شیراز ستود و گفت: استاندار فارس استانداری مجرب است که در همه قوا در مسئولیتهای عالی کار کرده است و تجربه و دانش فراوان دارد که میتواند زمینهساز تحول در استان باشد.
حمید پورمحمدی همچنین شهردار شیراز را شهرداری با تجربه، کاردان و لایق توصیف کرد که هرچقدر امورات شهری این کلانشهر جلوتر میرود، این خصایص بیشتر نمایان شده و آینده درخشانی نصیب شیراز خواهد شد.
وی با بیان اینکه همکاری تمام این مسئولان در کنار هم موجب جهش جدی در توسعه استان فارس خواهد شد، گفت: تمام خادمان استان فارس در حال تلاش و خدمترسانی هستند و این را میتوان در انجام پروژههای عمرانی منحصر به فرد در شیراز و استان فارس مشاهده کرد.
پورمحمدی با یادآوری اینکه طبق اعلام پیمانکاران پروژههای عمرانی که در شیراز افتتاح میشود، بنا بود این پروژهها در بازه زمانی ۴ ساله تمام شوند اما با جهد و تلاش، این پروژهها دو ساله به اتمام رسیدند، تأکید کرد: همه پروژهها عمرانی با سرعت و شتاب و با کیفیت در حال انجام هستند که در خور توجه است.
وی به نقش قرارگاه خاتمالانبیا(ص) در انجام پروژههای قطار شهری اشاره کرد و اقدامات آن را شگفتآور و با سرعت توصیف کرد که همگی ماحصل تلاشهای مهندسان و متخصصان ایرانی است.
ضرورت حمایت دولت از قانون درآمدهای پایدار
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز هم در مراسم افتتاحیه این پروژهها خطاب به معاون رئیس جمهور خواستار ابلاغ مراتب قدردانی مدیریت شهری این کلانشهر از همکاری مسئولان ارشد استان فارس با مدیریت شهری به هیات دولت شد و گفت: احترام و همکاری صمیمانه با محوریت مردم داری و مردم محوری در شیراز حاکم است.
سید ابراهیم حسینی اضافه کرد: شیراز همانگونه که در طول تاریخ رکوردشکن در حوزههای شعر و ادب و علم بوده امروز هم در حوزه فنی و عمرانی شهری سرآمد شده است.
وی با اشاره به قانون درآمدهای پایدار، خواستار حمایت دولت در جاهایی که تکلیف قانونی دارد شد و گفت: همچنین دولت رفع موانع مدیریت واحد شهری را در دستور کار قرار دهد.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به سفر رهبرمعظم انقلاب نزدیک به ۱۷ سال پیش به استان فارس و اعطای لقب سومین حرم اهل بیت(ع) به شیراز، بیان کرد: اقتضائات این مهم به خوبی تبیین نشده است و باید آن را به جایگاه اصلی خود برسانیم که در این راستا سند جامع حرم اهل بیت(ع) تدوین شده است که در سطح کلان کشور هم باید جایگاهی داشته باشد. بر مبنای این سند، برنامه شهرداری شیراز برای ۲۰ ساله آینده تدوین شده است.
به گزارش ایسنا، عملیات حفاری مکانیزه TBM و ساخت تونل جنوبی خط ۲ مترو شیراز از ایستگاه آزادی تا ایستگاه سعدی با اعتبار ۳۴۰۰ میلیارد تومان انجام شده است.
مدیرعامل هلدینگ راه و ساختمانی قرارگاه خاتمالانبیا(ص) در حاشیه مراسمی که به مناسبت پایان این عملیات حفاری انجام شد، گفت: یکی از حوزههای فعالیت قرارگاه خاتمالانبیا(ص) ساخت قطار شهری است که این کار را در ۹ کلانشهر کشور در این قسمت مشغول به فعالیت هستیم.
بیش از ۳۰۰ کیلومتر قطار شهری در کشور در دست احداث است
سردار رحمانی با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ کیلومتر قطار شهری در کشور توسط این قرارگاه در حال احداث است، افزود: بیش از ۵۰ درصد این طرحها به بهرهبرداری رسیدهاند.
وی در ادامه به قطار شهری شیراز اشاره کرد و گفت: در میان طرحهای فعال قرارگاه خاتم در حوزه مترو شیرازی، طرح خط ۲ قطار شهری شیراز در کشور اول است و امیدواریم قطار شهری شیراز نیز همچون مشهد شرایط دسترسی سریع و سهل زائران به حرم مطهر شاهچراغ (ع) را فراهم کند.
شهردار شیراز نیز در بخش دیگری از این مراسم با بیان اینکه امروز مفتخر به حضور بزرگانی در شیراز غرق در شکوفه و گل و مینو تراز هستیم، اظهار کرد: ۲۳۰۰ پروژه در شهرداری شیراز از پیادهرو سازی، فرهنگسرا و تقاطع گرفته تا پروژههایی نظیر مترو داریم که حتی یکی از آنها نیمه تعطیل نیست.
محمدحسن اسدی همچنین یکی از ویژگیهای مدیریت فعلی شیراز را بهرهبرداری زودتر از موعد پروژهها عنوان کرد و گفت: امروز پایان عملیات حفاری خط ۲ از ایستگاه آزادی تا ایستگاه کلبه سعدی را ملاحظه میکنیم.
استفاده از فناوری دیوار دیافراگمی در زیرگذر گویم شیراز برای اولین بار در کشور
وی ادامه داد: در این پروژه که برای اولین بار در کشور از فناوری دیوار دیافراگمی استفاده شده، بهینهسازی ترافیک، کاهش حوادث جادهای، افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت و ارتقای زیباییهای بصری مبادی ورودی شهر شیراز در دستور کار قرار گرفته است.
رستمی با بیان اینکه برای نخستین بار در تاریخ مهندسی کشور، اجرای دیوار دیافراگمی در این پروژه به عنوان یکی از مهمترین نوآوریهای فنی و علمی در صنعت ساختوساز ایران معرفی شد، اظهار کرد: این فناوری که معمولاً در پروژههای پیچیده و در شرایط خاص به کار میرود، نشاندهنده توانمندیهای برجسته مهندسان ایرانی در مواجهه با چالشهای بزرگ و استفاده از فنآوریهای نوین در پروژههای عمرانی است.
مدیرعامل هلدینگ تخصصی نیرو قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص) ادامه داد: این پروژه ملی نهتنها بهعنوان یک شاهراه ارتباطی بین شیراز و استانهای همجوار، بلکه بهعنوان یک فرصت بینظیر برای توسعه گردشگری و تسهیل حملونقل در منطقه، بهطور رسمی افتتاح شد.
وی با بیان اینکه اتصال این سه استان در یک نقطه، یکی از نقاط قوت این پروژه است که میتواند در آینده بهعنوان یک موتور محرک برای توسعه منطقهای و اقتصادی محسوب شود، گفت: افتتاح زیرگذر نیمهمسقف گویم شیراز، تنها یک پروژه عمرانی نیست. این پروژه نماد تلاش شبانهروزی، خستگیناپذیر و مبتکرانه متخصصان ایرانی است که توانستهاند با استفاده از فناوریهای نوین و بومی نهتنها به بهبود زیرساختهای شهری بپردازند، بلکه نشان دادهاند که ایران در عرصههای مختلف علمی و فنی میتواند حرف اول را بزند.
مدیرعامل هلدینگ تخصصی نیرو قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص) تأکید کرد: این پروژه بهعنوان الگویی از پیشرفت مهندسی، در تاریخ سازندگی کشور بهعنوان یک نقطه عطف ثبت خواهد شد.