[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: صفحه اصلي درباره انجمن اخبار و رویدادها جستجو ثبت نام ارتباط با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با انجمن::
کارگروه های تخصصی::
اخبار رویدادها::
اخبار علمی::
عضویت در انجمن::
اعضای انجمن::
بانک اطلاعات تونل::
انتشارات::
بخش آموزش::
پیوندها::
گالری تصاویر::
دانلود::
کنفرانسهای تونل::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
اخبار جدید
..
چهاردهمین کنفرانس تونل ایران
..
نهادهای وابسته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تبریک سال نو
:: نشست علمی: نقش فضاهای زیرزمینی شهری در توسعه پایدار (زمین شناسی و محیط زیست)
:: پیام رئیس انجمن
..
:: چرا برای حفر تونلِ قطار شهری کرمانشاه "TBM" نمی‌آوریم؟ ::
 | تاریخ ارسال: 1401/8/28 | 
چرا برای حفر تونلِ قطار شهری کرمانشاه "TBM" نمی‌آوریم؟
پروژه قطار شهری کرمانشاه به مرحله سخت و زمان‌بر حفر تونل رسیده، مرحله‌ای که به کندی پیش می‌رود و در خوشبینانه ترین حالت کار حفر تونل حداقل دو سال دیگر زمان نیاز دارد. در چنین شرایطی این سئوال پیش می‌آید که نمی شود از دستگاه‌هایی نظیر TBM برای سرعت بخشیدن به کار استفاده کرد؟










فاز دوم پروژه قطار شهری کرمانشاه زیر زمین اجرا می شود و یکی از سخت ترین مراحل کار در این فاز از پروژه، احداث تونل است. ماه‌ها از شروع عملیات حفر تونل می گذرد و آنطور که مدیران پروژه می گویند تونل زیرزمینی قطار شهری کرمانشاه به سه راه نواب رسیده و تا رسیدن به ایستگاه آخر در میدان فردوسی، دو و نیم کیلومتر دیگر مانده. با توجه به سختی و زمان بر بودن عملیات حفر تونل، به نظر می رسد حداقل دو سال دیگر زمان نیاز باشد تا عملیلت حفر تونل به اتمام برسد.
به گزارش ایسنا، چندی پیش پوریا فخری رییس شورای شهر کرمانشاهه موضوع استفاده از TBM جهت حفر تونل قطار شهری کرمانشاه را مطرح و عنوان کرد: برای این قسمت از پروژه(فاز دوم) که بصورت زیرزمینی و تونل اجرای می شود نیاز است دستگاه TBM آورده شود که می تواند ظرف یک سال تونل پروژه را برای ما آماده کند، اما هم اکنون از روش های دیگر برای حفر تونل در این قسمت استفاده می شود که کار را بسیار زمان بر کرده و تا چندین سال دیگر حفر تونل به پایان نمی رسد.
اینکه چرا برای حفر تونل قطار شهری کرمانشاه از TBM که قابلیت و سرعت بالایی در این زمینه دارد، استفاده نمی شود را با مدیران پروژه قطار شهری کرمانشاه مطرح کردیم که چنین پاسخ دادند.
مهدی غلامرضایی مدیرعامل قطار شهری کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا، در پاسخ به این سوال استفاده از این دستگاه را برای تونل قطار شهری کرمانشاه به لحاط فنی امکان پذیر ندانست و اظهار کرد: این دستگاه برای تونل های طولانی استفاده می شود، چرا که طول خود دستگاه ۱۰۰ متر است و برای تونل های چند کیلومتری از آن استفاده می شود، درحالیکه از مسیر حفر تونل قطار شهری کرمانشاه تنها ۲.۵ کیومتر آن باقی مانده است.
وی افزود: در حال حاضر حفر تونل قطار شهری تا محدوده سه راه نواب پیش رفته و تنها ۲.۵ کیلومتر باقی مانده که کار حفر تونل به پایان رسیده و به میدان فردوسی برسیم.
این مسئول تصریح کرد: مشکل بعدی بحث بردن این دستگاه غول پیکر به داخل تونل است. برای این کار به شکافی به طول ۱۰۰ متر و عرض ۱۸ متر و عمق ۳۵ متر نیاز داریم و عملا باید خیابان مدرس را بشکافیم که جایی برای این کار نداریم و انجام این کار بسیار دشوار است.
غلامرضایی گفت: از طرفی راه اندازی دستگاه هم کار مشکلی است، چون تکه تکه باید وارد تونل شود و راه اندازی آن حدود یک سال زمان می برد که اگر طی این مدت کار حفر تونل را با شرایط فعلی پیش ببریم، کلی جلو افتاده ایم.
مدیرعامل قطار شهری کرمانشاه افزود: مشکل بعدی این است که این دستگاه قابل برگشت نیست و باید از قسمت انتهای مسیر آن را خارج کرد، لذا باید از عمق ۶۰ متری که در میدان فردوسی هستیم به سطح خیابان آمده و مجددا یک شکاف عریض و طویل را برای خارج کردن دستگاه در این خیابان ایجاد کنیم و خارج کردن این دستگاه هم خودش چند ماه زمان نیاز دارد.
غلامرضایی خاطرنشان کرد: به تمام موارد بالا هزینه های بسیار بالای استفاده از این دستگاه را هم باید اضافه کرد.
مدیرعامل قطار شهری کرمانشاه یادآور شد: در بالا بودن سرعت این دستگاه شکی نیست و پروژه دو ساله حفر تونل را با این دستگاه می توان ظرف چهار ماه انجام داد، اما به لحاظ فنی و مشکلات شرح داده شده استفاده از این دستگاه در تونل قطار شهری کرمانشاه امکان پذیر نیست.


تاریخ: ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
منبع: https://www.isna.ir/news/۱۴۰۱۰۸۲۳۱۵۵۸۲


 
 
  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
کلیدواژه ها: پروژه قطار شهری کرمانشاه | حفر تونلِ قطار شهری | TBM | حفر تونل |
دفعات مشاهده: 180 بار   |   دفعات چاپ: 14 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

انجمن تونل ایران Iranian Tunneling Association
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645