[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: صفحه اصلي درباره انجمن اخبار و رویدادها جستجو ثبت نام ارتباط با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با انجمن::
کارگروه های تخصصی::
اخبار رویدادها::
اخبار علمی::
عضویت در انجمن::
اعضای انجمن::
بانک اطلاعات تونل::
انتشارات::
بخش آموزش::
پیوندها::
گالری تصاویر::
دانلود::
کنفرانسهای تونل::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
اخبار جدید
..
چهاردهمین کنفرانس تونل ایران
..
نهادهای وابسته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تبریک سال نو
:: نشست علمی: نقش فضاهای زیرزمینی شهری در توسعه پایدار (زمین شناسی و محیط زیست)
:: پیام رئیس انجمن
..
:: ورود بخش خصوصی به ساخت جذاب ترین خط متروی تهران ::
 | تاریخ ارسال: 1401/4/11 | 
ورود بخش خصوصی به ساخت جذاب ترین خط متروی تهران
براساس طرح جامع حمل و نقل شهر تهران، باید در افقی مشخص ۴ خط مترو در پایتخت ساخته شود، خطوطی که با ساخت آنها رینگ مترویی تهران تکمیل شده و تقریبا تمام مناطق تهران از نعمت وجود مترو بهره مند می‌شوند.










تهران به ۴ خط جدید مترو نیاز دارد، خطوط مترویی که تاکنون تنها ایده ساخت آن بر روی کاغذهای طرح جامع حمل ونقل پایتخت مانده است، اما در این میان گویی بخش خصوص  اعلام آمادگی کرده که خط ۱۱ مترو را به طول تقریبی ۲۸ کیلومتر با  ۵ ایستگاه تبادلی با خطوط هفتگانه را بسازد. خطی که با توجه به جاذبه‌های سرمایه گذاری برای بخش خصوصی به عنوان جذاب ترین خط متروی تهران نیز محسوب می‌شود.
شرکت مپنا همان شرکت بخش خصوصی است که اعلام آمادگی کرده که نه تنها این خط مترو را به طور کامل بسازد؛ بلکه تجهیز و تامین واگن آن را نیز انجام خواهد داد.
مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران چندی پیش خبر از ورود بخش خصوصی به صنعت متروی تهران را داد و اعلام کرده بود که" طبق تفاهم‌نامه ای ، ساخت خط مترو به همراه تأمین تجهیزات و ناوگان (قطار) برعهده شرکت مپنا خواهد بود؛ چرا که مهم‌ترین محور این تفاهم‌نامه، ساخت یک خط کامل مترو به همراه تجهیزات از میان چهار خط باقی مانده است و شرکت مپنا درحال تصمیم‌گیری برای انتخاب است تا ببیند ساخت کدام یکی از خطوط باقی مانده (خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱) باتوجه به شرایطشان مناسب‌تر است.
شفیعی در ادامه تأکید کرد که درحال حاضر شرکت مپنا، شرکت واگن پارس را خریداری کرده است و خودشان برای تأمین و تولید قطارهای خط مورد نظر، اعلام آمادگی کرده‌اند و غیر از بهره برداری از یک خط کامل مترو، این شرکت پیشنهاد داده‌ تا برای تولید ۱۵۵ دستگاه واگن مترو از طریق فاینانس اقدام کند؛ یعنی تولید این ۱۵۵ دستگاه واگن توسط صنعت واگن سازی خودشان انجام شود.
بنابراین گزارش، چندی پیش نیز تفاهمنامه همکاری میان شهرداری تهران و مپنا منعقد شد تا بخشی از خط ۱۱ حدفاصل چیتگر تا عبدل آباد به طول تقریبی ۱۷ کیلومتر و با ۱۰ ایستگاه ساخته شود که مدیر پروژه مطالعات خطوط جدید متروی تهران با اشاره به جزئیات این خط در مورد نحوه فعالیت و مشارکت مپنا توضیحاتی ارائه می‌کند و به ایسنا می‌گوید: خط ۱۱ مترو صرف نظر از تاثیرگذاری قابل توجهی که بر معادلات حمل و نقلی پهنه جنوب غرب پایتخت می‌گذارد، به لحاظ جاذبه‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز یکی از جذاب‌ترین خطوط به شمار می‌آید چراکه امکان احداث ۳۰ مجتمع ایستگاهی در آن وجود دارد.
خط ۱۱  مترو کجا به کجاست؟
آرش خدابخش در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد ورود مپنا به صنعت متروسازی می گوید: شرکت احداث و توسعه ریلی مپنا با هدف اجرای پروژه‌های طراحی، تدارک و اجرا در صنعت حمل و نقل ریلی در سال ۱۳۸۷ تأسیس شده است. حیطۀ اصلی فعالیت‌های این شرکت شامل مهندسی، طراحی و تأمین قطعات، احداث و نیز ارائه خدمات تعمیر و نگهداری برای خطوط مترو و راه‌آهن، برقی‌سازی خطوط و تأمین تجهیزات موردنیاز است.
به گفته وی، این شرکت از قابلیت ورود به بخش عملیات عمرانی پروژه‌های حمل و نقل ریلی نیز برخوردار است پس می‌تواند هدایت و  اجرای این بخش از پروژه‌ها را نیز بر عهده بگیرد بعنوان نمونه از جمله پروژه های این شرکت می‌توان به پروژه خط ۱ و ۲ متروی اصفهان و همچنین خط ۳و۶ متروی تهران و خط ۲ متروی کرج و علاوه بر آن اجرای مونوریل قم اشاره کرد.
 
خدابخش در مورد اولویت بندی تقسیم قطعات برای شروع فاز نخست هر خط  نیز با بیان اینکه خطوط جدید متروی تهران مشتمل بر خطوط ۸ ، ۹، ۱۰ و ۱۱ به ۲۱ قطعه قابل بهره برداری تقسیم بندی شده که ابتدا و انتهای هر یک از این قطعات، خطوط در حال بهره برداری ۱ تا ۷ مترو تهران می باشد، ادامه می‌دهد: هر قطعه ای که نسبت منافع به هزینه های آن عدد بالاتری باشد در اولویت بالاتری قرار می گیرد. در صنعت مترو منظور از منافع، جذب ترافیک بیشتر به همراه کاهش آلودگی، کاهش زمان سفر مسافران و ... بوده و منظور از هزینه، هزینه های اجرا و بهره برداری از خطوط می باشد. بنابراین پر واضح است در  مناطقی از شهر تهران که حمل و نقل انبوه بر ندارند در اولویت اجرای خطوط مترو قرار می گیرند.
مدیر پروژه مطالعات خطوط جدید متروی تهران می‌افزاید: حالا با این سیاست، اولویت اول ساخت و بهره برداری از خطوط جدید متروی تهران، خط ۱۰ متروی تهران حد فاصل ایستگاه وردآورد در خط ۵ تا ایستگاه کوهسار در خط ۶ متروی تهران تعیین شده و اولویت دوم خطوط جدید مترو نیز در خط ۱۱ حد فاصل چیتگر و در خط ۵ تا عبدل آباد و خط ۳ تعیین شده است.


تاریخ: ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
منبع: https://www.isna.ir/news/۱۴۰۱۰۴۱۰۰۶۵۵۲


 
 
  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
کلیدواژه ها: معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران | خط جدید مترو | خطوط ۸ | ۹ | ۱۰ و ۱۱ | شرکت احداث و توسعه ریلی مپنا | خط ۶ متروی تهران |
دفعات مشاهده: 223 بار   |   دفعات چاپ: 40 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

انجمن تونل ایران Iranian Tunneling Association
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645