[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: صفحه اصلي درباره انجمن اخبار و رویدادها جستجو ثبت نام ارتباط با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با انجمن::
کارگروه های تخصصی::
اخبار رویدادها::
اخبار علمی::
عضویت در انجمن::
اعضای انجمن::
بانک اطلاعات تونل::
انتشارات::
بخش آموزش::
پیوندها::
گالری تصاویر::
دانلود::
کنفرانسهای تونل::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
اخبار جدید
..
چهاردهمین کنفرانس تونل ایران
..
نهادهای وابسته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تبریک سال نو
:: نشست علمی: نقش فضاهای زیرزمینی شهری در توسعه پایدار (زمین شناسی و محیط زیست)
:: پیام رئیس انجمن
..
:: مترو پردیس بعد از ۵ سال، درگیر بازمهندسی ارزش ::
 | تاریخ ارسال: 1401/2/1 | 

مترو پردیس بعد از ۵ سال، درگیر بازمهندسی ارزش
 پروژه مترو پردیس با گذشت پنج سال از اتمام مطالعات و چهار سال از وعده آغاز عملیات اجرایی هنوز درگیر موضوعاتی مثل بازمهندسی با نگاه مهندسی ارزش است و به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها چالش‌های فنی و مالی این طرح برطرف شود.










به گزارش ایسنا، سال‌هاست که ساکنان شهر جدید پردیس وعده‌ی رسیدن مترو به این شهر را می‌شنوند اما خبری از آغاز عملیات اجرایی این خط ۲۵ کیلومتری نیست. سال ۱۳۹۶ بود که اعلام شد مطالعات مترو پردیس در حال انجام است و با خروج پروژه قطار شهری هشتگرد از ردیف بودجه، عملیات اجرایی مترو پردیس آغاز می‌شود. این در حالی است که بیش از دو سال از افتتاح مترو هشتگرد می‌گذرد اما هنوز پروژه مترو تهران ـ پردیس از فاز مباحث فنی و تکنیکالی بیرون نرفته است. هر از گاهی هم جلسات هماهنگی بین مدیران شرکت عمران شهرهای جدید با مسئولان شهری و سرمایه‌گذاران پروژه انجام می‌شود.
روند کژدار و مریز درخصوص مباحث رفع معارض و موضوعات زیست محیطی و فنی برای آغاز به کار مترو پردیس از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ ادامه پیدا کرد تا این‌که بهمن ماه ۱۳۹۹ این پروژه در هیات دولت به تصویب رسید. اعلام شد به زودی عملیات اجرایی به طول ۲۵ کیلومتر با احداث دو ایستگاه در مسیر آغاز خواهد شد؛ موضوعی که هنوز با گذشت یک سال و دو ماه محقق نشده است.
اخیرا هم طرح مترو پردیس یک بار دیگر بازمهندسی شده است. در این خصوص روز گذشته جلسه هماهنگی و برنامه پروژه متروی شهر جدید پردیس با حضور علیرضا جعفری ـ مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، نمایندگان استانداری تهران، شهرداری، وزارت راه و شهرسازی و سرمایه‌گذار پروژه برگزار شد.
جعفری در این نشست با اشاره به اینکه در خصوص ابعاد وسیع فنی، مالی و تکنیکال این پروژه پیش از آغاز عملیات اجرایی نیازمند ترسیم یک نقشه راه کامل هستیم گفته است: در این مسیر ایجاد هماهنگی و ارتباط دوستانه بین ارکان پروژه امری بسیار مهم و ضروری است که خوشبختانه در حال حاضر با همکاری شهرداری معارض های موجود در مسیر پروژه مذکور رفع و این مسئله برطرف شده است.
وی همچنین افزود: از آنجایی که ۳۰ درصد از هزینه‌های پروژه از سوی سرمایه‌گذار، ۳۰ درصد از بودجه‌های مصوب دولتی و ۴۰ درصد از سوی شرکت عمران شهرهای جدید تأمین می شود؛ نحوه همکاری‌های مالی بین بخش‌های مختلف برای جلوگیری از توقف پروژه بسیار حائز اهمیت است که همگی پس از تعیین هزینه تمام‌شده پروژه به تاریخ امروز باید آن را مشخص کنند.
اواسط سال ۱۴۰۰ اعلام شد تمامی مجوزهای آغاز عملیات اجرایی مترو تهران ـ پردیس اخذ شده و فقط در مسیر تونل ورودی پردیس بالای جاجرود باید ۵۰۰ اصله درخت جابه‌جا شود که انجام آن منوط به دریافت مجوز از سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تهران است.
طول مدت اجرای پروژه مترو پردیس چهار سال و بودجه‌ای که اواخر سال ۱۳۹۹ برای آن تخمین زده شد حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان بود اما احتمالا با توجه به تورم نهاده‌ها و مصالح مورد نیاز در بیش از یک سال گذشته این عدد افزایش یافته است.
به هر ترتیب تعادل‌بخشی به بازار مسکن شهر تهران، صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا، سبک سازی بار ترافیک و کاهش زمان سفر از اهداف احداث خطوط ریلی در شهر جدید پردیس عنوان می‌شود. اما باید ببینیم چالش‌های این پروژه چه زمانی دست از سرش برمی‌دارند.


تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
منبع:
https://www.isna.ir/news/۱۴۰۱۰۱۳۰۱۸۴۸۹

 
  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
کلیدواژه ها: پروژه مترو پردیس | بازمهندسی ارزش | آغاز عملیات اجرایی | مطالعات مترو پردیس |
دفعات مشاهده: 311 بار   |   دفعات چاپ: 73 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

انجمن تونل ایران Iranian Tunneling Association
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645