[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: صفحه اصلي درباره انجمن اخبار و رویدادها جستجو ثبت نام ارتباط با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با انجمن::
کارگروه های تخصصی::
اخبار رویدادها::
اخبار علمی::
عضویت در انجمن::
اعضای انجمن::
بانک اطلاعات تونل::
انتشارات::
بخش آموزش::
پیوندها::
گالری تصاویر::
دانلود::
کنفرانسهای تونل::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
اخبار جدید
..
چهاردهمین کنفرانس تونل ایران
..
نهادهای وابسته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تبریک سال نو
:: نشست علمی: نقش فضاهای زیرزمینی شهری در توسعه پایدار (زمین شناسی و محیط زیست)
:: پیام رئیس انجمن
..
:: توسعه خطوط مترو/ ریل‌گذاری دولت مردمی برای جابه‌جایی جمعیت ۳.۵ میلیونی مشهد ::
 | تاریخ ارسال: 1401/1/16 | 

خراسان رضوی در آستانه سفر رییس جمهور؛
توسعه خطوط مترو/ ریل‌گذاری دولت مردمی برای جابه‌جایی جمعیت ۳.۵ میلیونی مشهد
 طبق قانون پنجم و ششم توسعه سهم حمل و نقل عمومی در ترددهای روزانه باید به ۷۵ درصد برسد اما این مهم در کلانشهرها محقق نشده و از طرفی مشهد به عنوان یکی از آلوده‌ترین کلانشهرهای کشور چاره ای جز حرکت به سمت حمل و نقل پاک و توسعه خطوط مترویی ندارد که تحقق این امر نیازمند حمایت دولت مردمی است.








در کلانشهر ۳.۵ میلیون نفری مشهد روزانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو شخصی رفت و آمد می کنند که این امر علاوه بر افزایش ترافیک، منجر به ایجاد و تخلیه سالانه ۲۰۰ هزار تن آلاینده در فضای تنفسی شهروندان می‌شود لذا توسعه خطوط مترویی و حمل و نقل عمومی باید مورد تاکید باشد که تحقق این مهم بدون حمایت خاص دولت ممکن نخواهد بود.
در دالان حمل و نقلی مشهد چهار خط مترویی تعریف شده است که از این تعداد اکنون ۲ خط فعال و ۲ خط نیز در دست ساخت است.
خط یکم قطار شهری مشهد به طول ۱۹ کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیل آباد اسفند ۱۳۸۹ به بهره برداری رسید و هم اکنون روزانه به طور میانگین ۱۳۰ هزار نفر در این مسیر جا به‌جا می‌شوند. مسیر توسعه ۴.۵ کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسید.
عملیات حفاری ۱۴.۵ کیلومتری خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی پانزدهم بهمن ۱۳۹۴ به پایان رسید و اسفند سال ۱۳۹۵ مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر بهره برداری شد.
اواخر اسفند ۱۳۹۶ نیز با بهره برداری از ۲ کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاه‌های سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی به بهره برداری رسیدند و در سفر اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ رییس جمهوری وقت به مشهد، این خط با خط یکم در ایستگاه شریعتی پیوند خورد و ادامه این خط در ایستگاه میدان شهید کاوه نیز ۱۸ مرداد همان سال بهره‌برداری شد.
عملیات حفاری خط سوم قطار شهری مشهد نیز به طول ۳۰ کیلومتر، که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش می‌دهد از نیمه دوم فروردین سال ۱۳۹۵ آغاز شده است.
عملیات اجرایی خط چهارم نیز به طول ۱۴.۵ کیلومتر از انتهای خواجه ربیع تا شهرک شهید رجایی با ۱۵ ایستگاه ۱۸ مردادماه ۱۳۹۸ آغاز شد.
نیاز ۵ هزار میلیارد تومانی برای تکمیل مرحله نخست خط سوم متروی مشهد
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص وضعیت پروژه‌های قطارشهری اظهار کرد: هدف‌گذاری شده مرحله نخست خط سوم به طول ۶ کیلومتر، از ۲۸.۵ کیلومتر این خط، در هسته مرکزی مشهد در دولت سیزدهم تکمیل و بهره‌برداری شود.
کیانوش کیامرز افزود: این ۶ کیلومتر شامل پایانه امام رضا (ع) به سمت حرم رضوی و حرم به سمت میدان شهداست که با افتتاح آن، خطوط یکم و دوم قطارشهری به هم متصل می‌شوند.
وی اضافه کرد: حفاری تونل این ۶ کیلومتر به پایان رسیده و عملیات احداث سازه ایستگاه‌ها در دست اجرا است.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد خاطرنشان کرد: برای تکمیل ایستگاه‌ها، خرید تجهیزات و معماری ایستگاه‌ها به منظور فعال شدن این مسیر تا سال ۱۴۰۳، پنج هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و امیدواریم با کمک دولت و شهرداری این اعتبار در بازه زمانی سه ساله تامین شود.
کیامرز افزود: تا کنون احداث سازه ایستگاه‌ها ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی و معماری ایستگاه ۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اما در بخش تجهیزات تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.
اتمام حفاری خط چهارم مترو نیازمند هزار میلیارد تومان
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد در خصوص خط چهارم متروی مشهد نیز گفت: دستگاه حفار تی‌ بی ام در این خط به سمت خواجه‌ربیع در حال کار است.
کیانوش کیامرز افزود: تاکنون یک کیلومتر از حفاری این خط انجام شده و هدفگذاری شده حفاری این خط به طول ۱۴.۵ کیلومتر در دولت سیزدهم به پایان برسد که برای اتمام حفاری آن، هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی اضافه کرد: اگر دولت برای ساخت مترو کمک نکند، یک پروژه مترویی تا ۱۲ سال به طول خواهد انجامید، ساخت مترو گران تمام می شود و شهرداری ها نمی توانند با این رویه عملکرد خوبی داشته باشند.
شهردار مشهد نیز در خصوص خط چهارم مترو مشهد گفت: برای اجرای خط چهارم قطارشهری حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان مورد نیاز است که تامین آن از طریق فاینانس امکان‌پذیر است.
سیدعبدالله ارجایی افزود: تکمیل خط چهارم قطارشهری با سرمایه‌گذاری‌های شهرداری یا انتشار اوراق مشارکت که میزان آن در کشور حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان است، میسر نیست.
وی ادامه داد: در این راستا پیشنهاد استفاده از فاینانس به استانداری و وزارت راه و شهرسازی ارائه شده است.
شهردار مشهد گفت: هم اکنون بیش از یک کیلومتر از تونل خط چهارم قطارشهری حفاری شده و اولویت در خط سوم آن نیز اتصال راه آهن، پایانه امام رضا (ع) و فرودگاه مشهد به حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) و تکمیل شبکه ورود و خروج زائر است.
وی افزود: در صورت عمل دولت به پرداخت ۵۰ درصدی خود در احداث خطوط قطارشهری، این طرح ها تا پایان سال ۱۴۰۲ به انجام می‌رسد.
ارجایی ادامه داد: براساس دستور رییس جمهور در کارگروه زیارت، باید در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ باز محل بودجه نفت به شهرداری مشهد کمک شود که این موضوع باید با کمک استاندار و دولت، پیگیری و محقق شود.


تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
منبع:
https://www.irna.ir/news/۸۴۶۹۰۵۳۴

 
  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
کلیدواژه ها: رییس جمهور | خراسان رضوی | حمل و نقل عمومی | عملیات حفاری | خط سوم قطار شهری مشهد | دستگاه حفار تی‌ بی ام |
دفعات مشاهده: 335 بار   |   دفعات چاپ: 77 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

انجمن تونل ایران Iranian Tunneling Association
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645