انجمن تونل ایران- اخبار خبرگزاری ها
"تونل متوسلیان" چشم انتظار بخش خصوصی

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1401/3/30 | 
"تونل متوسلیان" چشم انتظار بخش خصوصی
سالهاست که مدیریت شهری سعی دارد که بزرگراه صیاد شیرازی را از بن بست خارج کرده و به کارکرد اصلی اش که همان تسهیل در جریان عبور و مرور است برگرداند؛ اما هنوز موفق نشده است.










بزرگراه شهید صیاد شیرازی یکی از معدود بزرگراه‌هایی است که در میدان اصلی شهر پایان می‌یابد؛ این بزرگراه از بزرگراه ارتش شروع و در میدان سپاه پایان می‌یابد و این مسئله سبب شده است که در اکثر اوقات روز شاهد ترافیک سنگینی در حوالی میدان سپاه و چراغ قرمز معروفش باشیم.
حجم زیادی از خودروهای بزرگراه صیاد آنهم با چند لاین تردد به یکباره وارد میدان کوچک سپاه می‌شوند و با توجه به حرکت سایر خودروها در جعات مختلف میدان، شاهد ترافیک سنگین به خصوص در هنگام شب در این بزرگراه هستیم تا صف خودروهای متوقف شده بتوانند وارد میدان سپاه شوند. این ترافیک سنگین صیاد شیرازی در شب ها مدیران شهری را بر آن داشت که فکری به حال احداث ادامه بزرگراه صیاد شیرازی کنند و براساس برنامه‌ریزی ها این بزرگراه را به آزادگان متصل کنند و با توجه به قرارگیری بافت بازار، مجلس و بافت قدیمی و میراثی تهران مقرر شده بود که این ادامه مسیر از فضاهای زیرسطحی و به شکل تونل آنهم سه طبقه باشد.
اقبال شاکری رئیس اسبق کمیته عمران شورای شهر اعلام کرده بود که احتمالاً این تونل یک تونل بیش از هشت کیلومتری، سه طبقه خواهد شد که دو طبقه آن مربوط به رفت و آمد ترافیکی است و طبقه زیرین برای بحث تهویه و تاسیسات تونل پیش بینی می‌شود. ضمن اینکه سعی می‌شود این تونل در منطقه پر ازدحام شهر و بازار وصل شود.
بررسی ها نشان داد که هرچند  تونل متوسلیان قرار است زیر زمین ساخته شود و معارض آن چنانی ندارد؛ اما بسیار پرخرج و هزینه بردار است و ساخت آن به جیب شهرداری نمی خورد، به همین دلیل پیشنهاد داده شد که این تونل به روش BOT ساخته شود، اصطلاح "بی.او.تی" به قراردادهای ساخت، بهره‌برداری و واگذاری می گویند که در سالهای اخیر در جهت آزادسازی اقتصادی، جلب سرمایه‌های خارجی و دسترسی به تکنولوژی پیشرفته مورد توجه قرار گرفته است و این امکان را به دولت و دستگاه‌های بزرگ می‌دهد که بتوانند منابع مالی، مدیریت و توانایی‌های بخش خصوصی داخلی و خارجی را به سمت پروژه‌های زبربنایی سوق دهند.مدتی بحث ساخت تونل متوسلیان مسکوت ماند و اتفاقی در این خصوص رخ نداد تا اینکه علیرضا زاکانی شهردار تهران در یکی از برنامه های خبری خود مجددا خبر از اجرای پروژه شهید متوسلیان به صورت تونل شهری داده و گفته بود: به دنبال این هستیم تا پروژه بزرگراهی شهید متوسلیان را که ادامه بزرگراه شهید صیاد شیرازی تا بزرگراه آزادگان و حدود ۹ کیلومتر است را به زیر زمین ببریم تا در قالب تونل شهری ساخته شود و یک گشایش شمالی جنوبی در میانه شهر تهران ایجاد شود.
بعد از این سخنان عنوان شد که در جلسه ای راهکارهای تامین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای پروژه احداث تونل شهید متوسلیان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است و بار دیگر تاکید شده بود که این تونل  در قالب اجرای یک پروژه مشارکتی ساخته شود. هرچند که معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران می‌گوید که بنا به مصوبه شورای شهر، شهرداری نمی‌تواند حتی یک ریال نیز صرف ساخت تونل متوسلیان کند و باید بخش خصوصی وارد عمل شود.
عباس شعبانی در گفت وگو با ایسنا، در مورد آخرین تصمیمات شهرداری برای ساخت تونل شهید متوسلیان، می‌گوید: ساخت تونل شهید متوسلیان یک الزام است، چرا که یک محوری را از بن بست خارج می‌کند و دقت داشته باشید که مردمی که در محدوده بزرگراه صیاد شیرازی زندگی می‌کنند برای آنکه به سمت جنوب تهران حرکت کنند یا باید از مسیر پرترافیک داخل شهر یعنی میدان بهارستان، میدان شوش و ... عبور کنند و یا با طی مسافتی از بزرگراه موازی امام علی (ع) استفاده کنند.
وی با بیان اینکه اتوبان صیاد شیرازی با شرایط فعلی کارایی لازم را ندارد، ادامه می دهد: شما پس از اتمام مسیر از بزرگراه صیاد شیرازی وارد میدان سپاه که یک میدان کوچک است می‌شوید و حجم بالای خودروهای ورودی به این میدان کوچک سبب اختلال در تردد شده است.معاون شهردار تهران با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای شهر ساخت تونل متوسلیان باید با اعتبارات بخش خصوصی باشد، می گوید: بر اساس مصوبه شورای شهر تهران شهرداری حتی یک ریال نیز نمی‌تواند از اعتبارات خود صرف ساخت تونل متوسلیان کند و تنها راه ساخت تونل جذب اعتبارات بخش خصوصی است.
شعبانی با بیان اینکه احداث این تونل می‌تواند به رفع گره ترافیکی در این منطقه کمک کند، می افزاید: در حال حاضر محور بزرگراهی (صیاد شیرازی) به یکباره قطع شده و خودروها از بزرگراه وارد یک معبر درجه ۲ می‌شوند که این میدان کوچک نمی‌تواند جریان تردد خودروهای ورودی را مهار کند و به همین علت ترافیک ایجاد می‌شود.وی با بیان اینکه هیچ گزینه‌ای غیر از ادامه بزرگراه صیاد شیرازی نداریم، می افزاید: در ادامه مسیر تونل متوسلیان محور بازار، مولوی، بهارستان و شوش را پشت سر می‌گذاریم که این مسیر پر از ترافیک است و لازم است که از میدان سپاه تا بزرگراه آزادگان، بزرگراه صیاد شیرازی که نام این قسمت را شهید متوسلیان نامگذاری کردند، ادامه داشته باشد.معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با بیان اینکه شهرداری نقش تسهیل گری دارد و می‌تواند سرمایه گذاران را کمک کند و مجوز و مستندات قانونی را ارائه کند، می‌گوید: البته در فاز یک دوباره تونل متوسلیان بازطراحی شده است و تغییراتی ایجاد شده که برای سرمایه گذاران جذاب باشد.
وی ادامه می‌دهد: در نمایشگاه فرصت‌های سرمایه گذاری شهرداری که در تیر ماه برگزار خواهد شد تونل متوسلیان را معرفی می‌کنیم و اگر سرمایه گذاری استقبال کرد با آنها همکاری‌های لازم را خواهیم داشت تا این مسئله به ثمر بنشیند.
به گزارش ایسنا، در آخرین جلسه شورای ترافیک تهران مجوز ساخت تونل شهید متوسلیان مشروط به تامین منابع خارج از بدنه شهرداری تهران به تصویب رسید و حالا باید دید سرمایه گذاری برای ساخت این تونل پیدا می شود یا خیر؟.


تاریخ: ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
منبع: https://www.isna.ir/news/۱۴۰۱۰۳۲۶۱۸۶۸۴



 
 
نشانی مطلب در وبگاه انجمن تونل ایران:
http://irta.ir/find-1.63.4037.fa.html
برگشت به اصل مطلب