انجمن تونل ایران- اخبار خبرگزاری ها
پیشرفت زیرسازی راه‌آهن اصفهان- شهرکرد از نیمه گذشت

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1400/6/16 | 

مجری پروژه راه‌آهن اصفهان- شهرکرد:
پیشرفت زیرسازی راه‌آهن اصفهان- شهرکرد از نیمه گذشت
مجری پروژه راه‌آهن اصفهان- شهرکرد گفت: طی ماه‌های گذشته روند اجرایی پروژه راه‌آهن اصفهان- شهرکرد سرعت قابل توجهی گرفته و با فعالیت تمام کارگاه‌ها و استفاده از ظرفیت‌های موجود، اکنون در بخش زیرسازی بیش از ۵۵ درصد پیشرفت کرده است.



علیرضا صلواتی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره پروژه راه‌آهن اصفهان- شهرکرد، اظهار کرد: پروژه احداث راه‌آهن اصفهان- شهرکرد از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی مجموعه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقلی کشور است که به طول ۹۲ کیلومتر دسترسی مرکز استان چهارمحال و بختیاری به شبکه سراسری ریلی را از طریق استان اصفهان میسر می‌کند.
وی با تشریح این پروژه، گفت: راه‌آهن اصفهان- شهرکرد از ایستگاه حسن آباد شهر مبارکه آغاز و با طی ۲۱ کیلومتر به ایستگاه کاریز و پس از آن به ایستگاه سفیددشت می‌رسد که این ایستگاه، در ابتدای ورود به استان چهارمحال‌وبختیاری، در نیمه راه یعنی کیلومتر ۴۶ پروژه و در شهرک صنعتی سفیددشت واقع شده و مطابق برنامه‌ریزی‌ها خط آهن اصفهان- اهواز که در آینده‌ای نزدیک پروژه آن آغاز خواهد شد از این ایستگاه جدا خواهد شد.
مجری پروژه راه‌آهن اصفهان- شهرکرد ادامه داد: پس از ایستگاه سفیددشت، در کیلومتر ۷۲ ایستگاه فرخ‌شهر را داریم که کنار منطقه ویژه اقتصادی شهرکرد واقع خواهد شد و در آخر نیز در کیلومتر ۹۰ ایستگاه راه‌آهن شهرکرد را خواهیم داشت.
وی با اشاره به پیشینه پروژه راه‌آهن اصفهان- شهرکرد، خاطرنشان کرد: این پروژه از سال ۱۳۹۰ و در قالب چهار قطعه با اولویت قطعه دوم آغاز به کار کرد که به دلیل برخی مشکلات پروژه تا سال ۹۸ تقریبا متوقف بود و میزان کمی پیشرفت داشت، اما خوشبختانه از سال ۹۸ با هماهنگی دولت و سازمان برنامه و بودجه با توافق‌نامه‌ای که بین آن‌ها امضا شد، اعتبارات مشخص و بیشتری برای راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تخصیص و در ردیف بودجه سالانه در نظر گرفته شد.
صلواتی افزود: تخصیص اعتبارات باعث شد تا در سال ۹۸ تمام قطعات پروژه راه‌آهن اصفهان- شهرکرد کاملا فعال شود و تاکنون این پروژه در بخش زیرسازی پیشرفت قابل ملاحظه ‌۵۵ درصدی و در بخش ایستگاه‌ها نیز ۷.۱ درصد پیشرفت داشته و در مجموع برای بخش زیرسازی، ایستگاه و روسازی ۳۴ درصد پیشرفت را دارا هستیم.
وی به برخی جزئیات پروژه راه‌آهن شهرکرد- اصفهان اشاره کرد و افزود: این پروژه به دلیل اختلاف ارتفاع مبدأ تا مقصد، مشخصه‌هایی دارد که از مناطق کوهستانی و نیمه‌کوهستانی می‌گذرد و به همین دلیل دارای ۱۵ رشته تونل با طول تقریبا ۶ کیلومتر است که ۱۴ تونل آن کاملا فعال بوده و عملیات دو تونل نیز به اتمام رسیده است، همچنین این پروژه شامل ۴ پل بزرگ به طول نزدیک به ۳ کیلومتر است که عملیات همه پل‌ها در حال انجام است.
مجری پروژه راه‌آهن اصفهان- شهرکرد با اشاره به معوقات پیماکاران، افزود: متاسفانه مشکلی که ما با آن روبرو هستیم و تاثیر زیادی نیز درسرعت پیشرفت پروژه دارد، موضوع معوق ماندن مطالبات پیمانکاران به مبلغ حدود ۲ هزار میلیارد ریال است که به دلایل جابجایی دولت معطل مانده و به زودی کارگزاری خواهد شد و پس از آن حتما پروژه قوت خواهد گرفت.
وی ادامه داد: فعلا این معوقات و همچنین افزایش قیمت آهن‌الات منجر به این شده که در بخش زیرسازی سرعت پیشرفت پروژه تا حد زیادی پایین بیاید که امیدواریم این موضوع هرچه زودتر برطرف شود.


تاریخ: ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
منبع:
https://www.isna.ir/news/۱۴۰۰۰۶۱۴۱۰۵۴۶

نشانی مطلب در وبگاه انجمن تونل ایران:
http://irta.ir/find-1.63.3735.fa.html
برگشت به اصل مطلب