انجمن تونل ایران- اخبار خبرگزاری ها
نحوه مدیریت و عملکرد سیستم‌های پیچیده الکترونیکی در تونل نیایش

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1397/5/23 | 

ویسه در جمع خبرنگاران تشریح کرد
نحوه مدیریت و عملکرد سیستم‌های پیچیده الکترونیکی در تونل نیایش
مدیر حمل و نقل هوشمند تونل‌های شهری با اشاره به تجهیزات و تکنولوژی بکار رفته در تونل نیایش، جزئیات واکنش این سیستم‌ها به حوادث غیرمترقبه را تشریح کرد.
به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»،علیرضا ویسه مدیر حمل و نقل هوشمند پل‌ها و تونل‌های شهری شرکت کنترل ترافیک، ظهر امروز در حاشیه بازدید خبرنگاران از مرکز کنترل ترافیک تونل نیایش، گزارشی از نحوه عملکرد این مجموعه جهت مدیریت حمل و نقل و ترافیک این محور ارائه داد.
مدیر حمل و نقل هوشمند پل‌ها و تونل‌های شهری شرکت کنترل ترافیک با بیان اینکه طراحی سیستم تهویه در داخل تونل‌ها با دو محور طراحی شده است، گفت: یک سیستم بر اساس عملکرد در مواقع عادی و سیستم دیگر بر اساس عملکرد در مواقع اضطراری است.
ویسه با تأکید بر اینکه مهمترین سیستم در تونل تهویه است، تصریح کرد: در مواقع آتش‌سوزی حرارت زیادی در یک نقطه تولید می‌شود و همچنین دود تونل را فرا می‌گیرد که در این زمان عملکرد اتوماتیک سیستم براساس حسگرهایی که داخل تونل قرار گرفته، عمل می‌کند.
مدیر حمل و نقل هوشمند پل‌ها و تونل‌های شهری شرکت کنترل ترافیک با بیان اینکه حسگرهای داخل تونل میزان CO و میزان دید را می‌سنجند، گفت: براساس میزان دودی که در داخل تونل شکل گرفته، سیستم اعلام می‌کند که میزان دید چقدر است.
وی با بیان اینکه سیستم‌ها از لحاظ حساسیت طبقه‌بندی شده‌اند، گفت: معمولا سنسورهای CO جزء اولویت‌های سیستم تهویه برای رسیدگی است.
ویسه با بیان اینکه حسگرهایی وجود دارد که جهت و سرعت وزش باد را تشخیص می‌دهند، گفت: برای اینکه سیستم چند جت فن را روشن کند، تا آلودگی کاهش یابد، به چند شاخصه توجه می‌کند.
مدیر حمل و نقل هوشمند پل‌ها و تونل‌های شهری شرکت کنترل ترافیک با بیان اینکه عملکرد دیگر سیستم عملکرد اضطراری آن است، گفت: وقتی دود تونل را فرا می‌گیرد، سیستم کاری می‌کند که سرعت انتشار دود به حداقل برسد تا کسانی که در داخل تونل گرفتار شده‌اند، مشکل خفگی پیدا نکنند و در کمترین زمان تونل را ترک کنند.
وی با بیان اینکه در این مرحله حسگر سرعت و جهت وزش باد نقش مهمی ایفا می‌کند، گفت: براساس استاندارد در این مواقع سرعت وزش باد باید زیر 3 متر باشد تا دود در داخل تونل با یک سرعت حداقلی انتشار یابد.
مدیر حمل و نقل هوشمند پل‌ها و تونل‌های شهری شرکت کنترل ترافیک با بیان اینکه طراحی تونل آن را به بخش‌های مختلف تقسیم کرده، افزود: هنگامی که مشکلی در تونل رخ دهد، سیستم هوشمند بلافاصله به اپراتور اعلام می‌کند و مشکل مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
ویسه با بیان اینکه برای مقابله با آتش‌سوزی هم سیستم‌های مختلفی داخل تونل وجود دارد که وقوع آتش را تشخیص می‌دهند، گفت: دوربین‌هایی در داخل تونل نصب شده که تمام فضای تونل را رصد و در صورت بروز حادثه اپراتور را مطلع می‌کنند.
وی با اشاره به مواقعی که ترافیک سنگین در تونل وجود دارد، گفت: وقتی که ترافیک داخل تونل شدت می‌یابد و یا اگر خودرویی متوقف شود، سیستم این مشکل را به اپراتور اعلام می‌کند و سیستم بر روی عکس‌العمل خودکار رفتار می‌کند.

مدیر حمل و نقل هوشمند پل‌ها و تونل‌های شهری شرکت کنترل ترافیک با اشاره به امکان وقوع حوادثی که منجر به توقف خودروها در داخل تونل می‌شود، گفت: ممکن است راننده‌ای هنگام رانندگی بخواهد که برحسب ضرورت به تلفن همراه خود پاسخ دهد و برای رعایت قانون وارد خط اضطرار شود و در آنجا توقف کند، در این وضعیت اپراتوری که خط امداد را کنترل می‌کند، با مشاهده این فرد شماره پلاک خودرو را در لیست سفید قرار می‌دهد تا در زمانی که به خاطر مشکل اضطراری در خط امداد توقف کرده، جریمه نشود.

تاریخ: 97/05/22
منبع:
http://shahrefarda.ir/fa/news/82018

نشانی مطلب در وبگاه انجمن تونل ایران:
http://irta.ir/find-1.63.2200.fa.html
برگشت به اصل مطلب