انجمن تونل ایران- اخبار خبرگزاری ها
استفاده از روسازی دال خط بتنی در راه آهن قزوین-رشت برای اولین بار

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1397/5/22 | 

معاون وزیر راه خبر داد:
استفاده از روسازی دال خط بتنی در راه آهن قزوین-رشت برای اولین بار

 

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از ازاجرای روش روسازی دال خط بتنی به جای روش‌های مرسوم روسازی بر روی پل رودخانه منجیل در راه‌آهن قزوین-رشت خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خیرالله خادمی راه‌آهن قزوین- رشت را یکی از شاهکارهای مهندسی در حوزه طراحی و ساخت تونل‌های طویل و پل‌های خاص دانست و گفت: توپوگرافی خاص مسیر راه‌آهن قزوین- رشت، کوهستانی بودن مسیر، مسایل زیست محیطی و بافت کشاورزی موجب شد تا در اجرای این خط ریلی اقدامات ویژه‌ای برای اولین بار در این مسیر ریلی صورت پذیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با این توضیح خاطرنشان کرد: در تقاطع مشترک راه اصلی و آزادراه قزوین- رشت با راه‌آهن و سد منجیل واقع در شهر منجیل که فصل مشترک شبکه‌های مختلف حمل و نقل منطقه است  اجرای  پل به عنوان گزینه ارجح و نهایی انتخاب شد.
خادمی انتخاب مسیر مناسب برای عبور راه‌آهن از حاشیه شهر منجیل و توپوگرافی خاص منطقه را موجب محدودیت اجرای طرح دانست و ادامه داد: با توجه به شرایطی که در بالا اشاره شد، عبور از حاشیه دریاچه سفید رود به وسیله  پل بهترین انتخاب بود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه از خصوصیات این پل به طول ۱۴۳۵ متری آن اشاره و اضافه کرد:‌ این پل یکی از شاهکارهای مهندسی در راه‌آهن قزوین- رشت محسوب می‌شود که دارای دو قوس افقی به شعاع ۵۰۰ متر است و از وسط دریاچه پشت سد منجیل و از روی راه اصلی قزوین- رشت و در ارتفاع پایین‌تر از تونل آزادراه قزوین- رشت  عبور می‌کند.
 وی افزود: در طراحی این پل علاوه بر اینکه عبور ایمن شبکه‌های مختلف حمل و نقل مدنظر قرار گرفته با ظرافت خاصی به زیبایی و منظر راه نیز توجه ویژه صورت گرفته است.
وی همچنین از اجرای روسازی به روش سیستم دال خط بتنی در این پل برای اولین بار در کشور خبر داد وگفت:‌ به دلیل شرایط خاص این پل و نیاز به کاهش هرچه بیشتر زمان تعمیر و نگهداری‌های احتمالی مسیر مقرر شد تا روش اسلب بتنی به جای روش روسازی مرسوم بالاستی اجرا شود.
خادمی افزود: ‌ضرورت تعیین لایه الاستومری مناسب برای لایه تحتانی دال به جهت کاهش ارتعاشات ناشی از عبور قطار، سبک سازی شبکه آرماتور بندی و افزایش مقاومت بتن از جمله ویژگی‌های دیگر این پل طویل و زیبا است.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه وزش باد شدید در منطقه منجیل را موجب دشواری کار کردن در ارتفاع پایه‌های ۲۸ متری پل دانست و گفت: علیرغم مشکلات مذکور تاکنون بیش از یک کیلومتر اسلب بتنی این پل نصب شده است و عملیات اجرایی با درنظر گرفتن مسایل فنی و تقاطع سیستم‌های مختلف حمل و  نقل در دست اجرا قرار دارد.

تاریخ: 97/05/21
منبع:
https://www.mehrnews.com/news/4372387

نشانی مطلب در وبگاه انجمن تونل ایران:
http://irta.ir/find-1.63.2196.fa.html
برگشت به اصل مطلب