انجمن تونل ایران- اخبار خبرگزاری ها
توقف قطار شهری اهواز در تونل تناقض گویی ها

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1397/4/19 | 

توقف قطار شهری اهواز در تونل تناقض گویی ها
روزشمار قطار شهری اهواز حالا از 13 ساله شدن این پروژه خبر می دهد؛ پروژه ای که کلنگ آن به امید بهبود وضعیت ترافیک این کلانشهر به زمین زده شد اما حالا سازه های نیمه کاره آن در سطح شهر به مختل کننده رفت و آمد شهری تنزل یافته اند.
 

به گزارش ایرنا پروژه قطار شهری اهوازهمزمان با شهرهای شیراز، اصفهان و تبریز در اهواز آغاز شد اما در حالی که خطوط مترو در این کلانشهرها به بهره‌برداری رسیده است قطار شهری اهواز همچنان در مراحل اولیه باقی‌مانده و روند کندی را دنبال می‌کند.
پروژه متروی اهواز از نیروگاه زرگان در شمال شرقی اهواز شروع می‌شود و پس از عبور از میدان ‌های اصلی شهر، در منطقه بقایی در جنوب غربی اهواز به انتهای مسیر خود می‌رسد. طول این مسیر بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک کشور 23 کیلومتر و شامل 24 ایستگاه است. این پروژه به دو فاز دسته بندی و فاز نخست آن از فرودگاه تا مصلی همراه با 6 ایستگاه تعیین شده است.
طبق قوانین حاکم بر پروژه‌های شهری در کشور، شهرداری و دولت هرکدام موظف هستند که 50 درصد از مبلغ قرارداد این پروژه کلان را تأمین کنند با این وجود نماینده عالی دولت در استان خوزستان معتقد است که شهرداری به تعهدات خود عمل نکرده است.
استاندار خوزستان در آخرین اظهارات خود درخصوص پروژه قطار شهری اهواز عنوان کرد: دولت تاکنون بیش از پنج هزار و 800 میلیارد ریال در پروژه مترو اهواز هزینه کرده است؛ طبق توافقات قرار بود دولت و شهرداری به نسبت مساوی برای این پروژه هزینه کنند اما شهرداری تاکنون 200 میلیارد ریال هزینه کرده است.
غلامرضا شریعتی ادامه داد: متروی سایر کلانشهرها از جمله شیراز، کرج، تبریز و مشهد با مشارکت دولت و شهرداری به بهره برداری رسیده است. اگرچه شهرداری اهواز برای تکمیل پروژه مترو اعلام آمادگی کرده اما تاکنون شاهد خروجی نبوده ایم.
**خبری از افتتاح متروی اهواز در سال 97 نیست
باوجود این ابراز امیدواری ها، مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درخصوص آخرین وضعیت متروی اهواز با اشاره به اینکه گام نخست از خط اول متروی اهواز تا پایان سال 97 به بهره برداری نمی رسد گفت: اگر در بهترین شرایط منابع مالی این پروژه تامین شود به یک دوره 18 ماهه برای بهره برداری زمان نیاز داریم.
شهرام شاهین زاده با بیان اینکه تکمیل گام نخست از خط اول متروی اهواز به 6هزار میلیارد ریال نیاز دارد افزود: امسال برخلاف سال های گذشته در بند 13 مجوز بانک مرکزی ، بانک های عامل از تضمین اصل و سود اوراق مشارکت منع شده که این امر به شدت رغبت سرمایه گذاران را کاهش داده به طوری که با وجود 2 دوره صدور اوراق مشارکت هیچ سرمایه گذاری حاضر به خرید این اوراق نشد.

وی ادامه داد: زمانی که پروژه قطار شهری اهواز به مناقصه گذاشته شد امیدوار بودیم با فعال شدن فاینانس تامین اعتبار به موقع و مستقل از دولت برای ما فراهم شود اما 2 کلانشهر اهواز و کرج در تامین اعتبار دچار مشکل شدند و به همین سبب تمام بار تامین اعتبار به دوش شهرداری و دولت افتاد.
 وی ادامه داد: پیمانکار پروژه متعهد شده است که در روند اجرای پروژه قطار شهری تغییرات مثبت ایجاد کند تا فاز اول آن تکمیل شود.

**ادعای طلب یکهزار و 850 میلیارد ریالی پیمانکار
رییس شورای شهر اهواز نیز پای مشکلات مالی شهرداری اهواز را به میان آورد و گفت: در قطار شهری مشکل منابع مالی وجود دارد و همه درباره وضعیت مالی شهرداری هم اطلاع دارند.
محمدجعفر فلسفی ادامه داد: چالش بزرگی که ما پیدا کردیم ادعای پیمانکار بود. قرار داد بر اساس EPC است. اکنون بحث شده و پیمانکار ادعا کرده که ما کار را اضافه کرده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه پروسه مباحث حقوقی و فنی مترو اهواز هم سبب شده که کار با مشکلاتی مواجه شود یادآور شد: ادعای پیمانکار مبنی بر رقم بسیار بالایی بود و پیمانکار می‌گوید که یکهزار و 850 میلیارد ریال طلبکار هستم.
فلسفی تصریح کرد: در زمینه اخذ وام و اوراق مشارکت برای پروژه کلانشهر اهواز دو راه وجود دارد نخست اینکه از انجام این کار صرف نظر کنیم و دوم اینکه متعهد شویم و در راستای برطرف کردن مشکل تلاش کنیم که راه دوم را برگزیدیم.

تاریخ: 97/04/17
منبع:
http://www.irna.ir/fa/News/82965621

نشانی مطلب در وبگاه انجمن تونل ایران:
http://irta.ir/find-1.63.2127.fa.html
برگشت به اصل مطلب