انجمن تونل ایران- اخبار خبرگزاری ها
خبر

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1397/3/23 | 

مدیرعامل شرکت ساخت:
قطعه اول آزاد راه تهران - شمال آبان ماه زیربار ترافیک می رود
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل پیش بینی کرد که قطعه نخست آزاد راه تهران - شمال به طول 32 کیلومتر آبان ماه امسال به بهره برداری برسد.
 

به گزارش ایرنا، «خیرالله خادمی» روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: پیشتر شرکت آزاد راه تهران - شمال اعلام کرده بود این قطعه تابستان امسال زیر بار ترافیک برود اما برآوردهای نشان می دهد تا آبان ماه طول بکشد.
قطعه یک آزادراه تهران - شمال به طول 32 کیلومتر از تقاطع بزرگراه آزادگان و شهید همت آغاز می شود و با عبور از مناطق کن، سولقان و امامزاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانک می رسد.
با افتتاح این قطعه بخشی از راه کنونی که از طریق کرج می گذرد حذف و مسیر تهران به شمال حدود 60 کیلومتر کوتاه می شود؛ این قطعه 32 کیلومتری دارای 39 تونل رفت و برگشت به طول 31 کیلومتر و 500 متر است و 25 پل به طول سه کیلومتر و 100 متر در این قطعه ساخته شده است.
برای آماده سازی این آزادراه 121 کیلومتری در مجموع باید 180 تونل در باند رفت و برگشت این مسیر بین استان تهران و مازندران به طول تقریبی 100 کیلومتر ساخته شود و تعداد پل‌های بزرگ این مسیر در باند رفت و برگشت نیز 95 پل به طول حدود 13 کیلومتر است.
با شیب 6 درصدی جاده، تردد در این محور بیش از 35 درصد کاهش مصرف سوخت خواهد داشت.
قطعه دوم آزادراه تهران - شمال به طول 22 کیلومتر حدفاصل دو آب شهرستانک - پل زنگوله دارای 45 تونل به طول 33 کیلومتر و 900 متر است و برای آماده سازی این قطعه باید 28 پل بزرگ در این مسیر ساخته شود و طول پل های این قطعه 2 کیلومتر و 900 متر خواهد بود.
قطعه سوم آزادراه تهران - شمال حد فاصل پل زنگوله - سه راهی دشت نظیر، به طول تقریبی 47 کیلومتر است، این مسیر دارای 2 خط رفت و دو خط برگشت بوده و دارای 92 تونل رفت و برگشت به طول 33 کیلومتر و 500 متر و 38 پل خواهد بود.
قطعه چهارم این آزادراه حدفاصل سه راهی دشت نظیر - چالوس به طول حدود 20 کیلومتر است که به صورت 2 خط رفت و 2 خط برگشت بوده و در قسمت های بلند آن یک خط کندرو نیز وجود دارد که تابستان 94 زیر بار ترافیک رفته است.

** آماده سازی 40 کیلومتر از آزادراه کنارگذرجنوبی تهران
معاون وزیر راه وشهرسازی در ادامه به پیشرفت فیزیکی آزاد راه کنار گذر جنوبی تهران نیز اشاره کرد و گفت: قرارگاه سازندگی اکنون 40 کیلومتر از این آزادراه را در قطعه 4 آماده کرده و دولت با تزریق منابع مالی مناسب تقریبا 80 درصد پرداختی های خود برای این پروژه را انجام داده است.
خادمی با بیان اینکه ساخت این آزادراه یک پروژه بزرگ ملی است، افزود: برنامه ما این است که با آماده سازی 40 کیلومتر دیگر، 80 کیلومتر این آزادراه تا جاده ساوه ادامه یابد.
به گفته وی، پیمانکار اعلام کرده است تا پایان امسال آزاد راه را تحویل خواهد داد.
این آزادراه به ارزش 1653میلیارد تومان و به طول 158 کیلومتر با مشارکت قرارگاه خاتم الانبیا در حال ساخت است؛ سهم دولت 30 درصد و سهم قرارگاه در این پروژه 70 درصد است.
این آزادراه چندین تقاطع غیرهمسطح دارد؛ آزادراه‌های کرج - قزوین، ساوه - تهران، قم - تهران، قم- گرمسار و مسیر ماهدشت - اشتهارد محور قدیم ساوه - تهران و سه خط‌ راه‌آهن را قطع می‌کند.
کاهش ترافیک آزادراه قزوین - کرج و کرج - تهران، کاهش استهلاک ناوگان حمل‌ونقل، کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی، کوتاه‌ شدن زمان سفر، کاهش مصرف سوخت و کم شدن سوانح رانندگی از جمله مزیت‌های این طرح ملی از آبیک تا آزادراه حرم تا حرم است.

تاریخ: 97/03/22
منبع:
http://www.irna.ir/fa/News/82940664

نشانی مطلب در وبگاه انجمن تونل ایران:
http://irta.ir/find-1.63.2079.fa.html
برگشت به اصل مطلب