انجمن تونل ایران- اخبار خبرگزاری ها
خبر

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1396/11/20 | 

اجرای 5 کیلومتر از مسافت خط دوم قطار شهری تبریز
شهردار تبریز گفت: تاکنون 5 کیلومتر از مسافت خط دوم قطار شهری تبریز اجرا شده و فعالیت عمرانی و زیرساختی در هشت ایستگاه ادامه دارد.
 

به گزارش ایرنا، ایرج شهین باهر شامگاه سه شنبه در مراسم ورود دستگاه حفار مکانیزه TBM به ایستگاه شماره 3 خط دوم مترو، افزود: این مسیر طولانی ترین خط متروی تبریز بوده که در مسیر غرب به شرق شهر امتداد یافته است.
وی با اشاره به این که تامین مالی مترو با جذب فاینانس در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد: مصمم هستیم که با تحقق این امر در سال 1400 پروژه را تکمیل و فعال کنیم.
شهردار تبریز یادآوری کرد: ویژگی مهم این خط، عملیات همزمان 2 دستگاه حفاری TBM از مسیر قراملک در غرب شهر و میدان شهید فهمیده در شرق تبریز است که باعث می‌شود زمان اجرای پروژه کاهش چشمگیری داشته باشد.
شهین باهر با اشاره به این که پشتیبانی مالی مترو از اولویت‌های اقتصادی شهرداری است، ادامه داد: تلاش عوامل فنی و اجرایی پروژه خط دوم قطار شهری تبریز قابل قدردانی است.
سرپرست سازمان قطار شهری تبریز نیز در این آئین گفت: مشکلات اجرایی خط ۱ مترو، در خط ۲ به خوبی مدیریت شده‌ و پروژه با نقدینگی مناسبی پیگیری می‌‌شود.
اصغر باقری‌فر با تشریح وضعیت مالی و اجرایی مترو افزود: قرارداد خط ۲ متروی تبریز سال ۹۰ به صورت EPC منعقد شد که شامل ۵۵۴میلیارد ریال به اضافه ۳۸۰ میلیون یورو در بخش ارزی است.
وی اظهار کرد: بخش E قرارداد تاکنون ۷۰ درصد انجام شده، بخش P در حال اقدام است و در بخش C نیز 5 کیلومتر از تونل احداث شده و ۷ تا ۸ ایستگاه نیز در حال احداث است.
سرپرست سازمان قطار شهری تبریز با بیان این‌که پروژه در کل ۱۴ درصد اجرا شده است، یادآوری کرد: برای این پروژه تاکنون 3 هزار و 500 میلیارد ریال تامین اعتبار شده که 2 میلیارد و ۵0۰ میلیون ریال آن به پیمانکار پرداخت شده است.
باقری فر با یادآوری اینکه در اجرای خط ۱ مترو ابتدا تونل‌ها حفر و بعد ایستگاه‌ها احداث شد که این امر باعث تحمیل هزینه های کلان سگمنت‌برداری پروژه شد افزود: در اجرای خط ۲ ابتدا شفت ایستگاه‌ها احداث و بعد از رد شدن دستگاه حفاری TBM ایستگاه‌ها احداث می شود.
وی با بیان این‌که جهش قیمت‌ها در سال ۹۰ باعث شد پروژه با مشکل مواجه شود، گفت: به همین علت با تصمیم مسئولان استانی و شهری در سال ۹۵ اصلاح قرارداد در دستور کار قرار گرفت.
سرپرست سازمان قطار شهری تبریز یادآوری کرد: این قرارداد در هفته‌های اخیر در شورای عالی فنی نهایی شده که ابلاغ این اصلاحیه به زودی باعث می‌شود تقریبا مشکل مالی قرارداد حل و روند اجرای پروژه سرعت بگیرد.
باقری فر افزود: تملک ایستگاه های باقی مانده خط ضروری بوده و موجب شتاب بیشتر پروژه می شود تا مطابق زمانبندی شورای عالی فنی تا پایان بهمن ۱۴۰۰ بتوان به تعهد خود عمل کرده و مترو را در این خط فعال کنیم.
سازمان قطار شهری تبریز و حومه به منظور مدیریت احداث، بهره برداری و توسعه کمی و کیفی شبکه قطار شهری در شهرستان تبریز و حومه آن در سال 1381 هجری خورشیدی تاسیس شد.
با راه اندازی فاز یک نخستین خط قطار شهری تبریز در شهریور سال 1394 مسافران در مسیر 6 کیلومتری ایستگاه ائل گلی تا استاد شهریار جابجا می شوند.
شهر تبریز با یک میلیون و 800 هزار نفر جمعیت از کلانشهرهایی است که به واسطه تردد خودروها آلودگی هوا را در برخی از ایام سال تجربه می کند و جابجایی اهالی از طریق وسایل نقلیه عمومی را اجتناب ناپذیر جلوه می دهد.

تاریخ: 96/11/18
منبع:
http://www.irna.ir/fa/News/82823054

نشانی مطلب در وبگاه انجمن تونل ایران:
http://irta.ir/find-1.63.1884.fa.html
برگشت به اصل مطلب