انجمن تونل ایران- اخبار خبرگزاری ها
خبر

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1396/9/17 | 

خروج شهرستان کازرون از بن بست با تکمیل تونل محرم
شیراز- ایرنا- راه از گذشته به عنوان یکی از زیرساخت های توسعه در جوامع مختلف از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و یکی از برنامه ها و دغدغه های دولت ها توسعه راه ها بوده است.



 
علاوه بر این با توجه به هزینه های بسیاری که برای احداث راه صرف می شود از آن به عنوان سرمایه ملی نیز یاد می شود و هرساله هزینه های قابل توجهی نیز صرف نگهداری از راهها می شود.
به گفته مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس، این استان از نظر طول راه جزو سه استان اول کشور است.
علیرضا سیاهپور در گفت و گو با ایرنا افزود: طول راه های فارس حدود 22 هزار کیلومتر است و طول راه های همسنگ این استان نیز 49 هزار کیلومتر برآورد می شود که از این نظر در کشور استان اول محسوب می شود.
وی اظهار کرد: از سوی دیگر فارس به عنوان کریدور اتصال شمال به جنوب و شرق به غرب کشور و بالعکس و همچنین مطرح بودن این استان به عنوان قطب کشاورزی، گردشگری، پزشکی و وجود معادن مختلف، از موقعیت خاصی برخوردار است.
تونل 2 هزار و 300 متری محرم در محور کازرون - بوشهر از جمله پروژه های حوزه راه در استان فارس است که تکمیل آن یکی از مطالبات اصلی مردم شهرستان کازرون است.
وزیر راه و شهرسازی، در جریان بازدید اردیبهشت ماه امسال خود از روند اجرای این پروژه گفت که تکمیل عملیات حفاری این تونل نیازمند 140 میلیارد تومان اعتبار است.
عباس آخوندی افزود: تلاش بر این است که اعتبارات بیشتری به این طرح اختصاص یابد تا روند ساخت این تونل شتاب گیرد.
وی ادامه داد: این تونل از پروژه های مهم راه سازی استان فارس است که اجرای آن نقش مهمی در اجرای سیاست های پدافند غیرعامل و همچنین کوتاه شدن مسیر تردد جاده ای دارد.
فرماندار شهرستان کازرون نیز، ضمن تاکید بر لزوم کمک به سرعت گرفتن روند اجرای تونل محرم این شهرستان گفت: با تکمیل و بهره برداری از این تونل، شهرستان کازرون از بن بست خارج خواهد شد.
سید کمال علوی در گفت و گو با ایرنا افزود: این تونل زمینه را برای دسترسی شهرستان کازرون به استان بوشهر فراهم می کند و با اتمام آن مسیر شیراز به بوشهر 20 کیلومتر کوتاه تر می کند و علاوه بر آن به حل مشکل ترافیکی این محور ترانزیتی نیز کمک می کند.
وی ادامه داد: قرارداد اولیه برای اجرای تونل محرم در سال 84 انجام شد و تا سال 94 توسط نخستین پیمانکار این پروژه حدود 450 متر از این تونل 2 هزار و 300 متری حفاری گردید.
او اظهار کرد: پس از یک وقفه تقریبا یک ساله، عملیات اجرایی تونل مجددا در انتهای سال 94 توسط یک پیمانکار دیگر آغاز شد و و امروز میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه به حدود 900 متر رسیده است.
وی، با اشاره به مطالبه حدود 40 میلیارد ریالی پیمانکار جدید پروژه از وزارت راه و شهرسازی گفت: امیدواریم که با پرداخت کامل مطالبات پیمانکار و افزایش 2 برابری اعتبار این پروژه ملی شاهد سرعت گرفتن روند اجرایی آن باشیم.
فرماندار کازرون بیان کرد: قطعا اجرای این پروژه دارای توجیه اقتصادی لازم است چرا که با کوتاه شدن مسیر، در زمان و مصرف سوخت و سایر هزینه ها صرفه جویی خواهد شد.
علوی افزود: همچنین این محور می تواند در شرایطی که دیگر محورهای مواصلاتی با مشکلاتی مواجه می شود به عنوان پدافند غیرعامل عمل کند و به عنوان محور جایگزین امکان دسترسی شهرستان به استان بوشهر را فراهم سازد.
مدیر کل راه و شهرسازی فارس نیز، با اشاره به پیشرفت فیزیکی حدود 40 درصدی پروژه تونل محرم کازرون گفت: مبلغ اولیه قرارداد این پروژه 248 میلیارد ریال بود و تا پایان سال 90 حدود 140 متر از آن حفاری شد.
فیروز تکاور افزود: پس از آن در سال های 91، 92 و 93 نیز به ترتیب 112، 110 و 73 متر از تونل حفاری شد و در سال 94 یک وقفه در کار ایجاد شد.
او ادامه داد: عملیات اجرایی پروژه مجددا در اواخر سال 94 آغاز شد و طی سال های 95 و 96 (تاکنون) نیز جمعا 400 متر و در مجموع حدود 900 متر از کل تونل حفاری شده است.
وی، اصلی ترین مانع بر سر راه اجرای این پروژه را مشکلات مالی ذکر کرد و افزود: امیدواریم با تامین اعتبار این پروژه شاهد سرعت گرفتن روند اجرای آن باشیم.
شهرستان کازرون در 120 کیلومتری غرب شیراز واقع شده است و محل اتصال فارس از سمت غرب به کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر است.

تاریخ: 96/09/15
منبع:
http://www.irna.ir/fa/News/82754509

نشانی مطلب در وبگاه انجمن تونل ایران:
http://irta.ir/find-1.63.1789.fa.html
برگشت به اصل مطلب