انجمن تونل ایران- اخبار خبرگزاری ها
خبر

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1396/2/6 | 

درجلسه شورای اسلامی شهر:
مجوز دریافت فاینانس مترو قم صادر شد
اعضای شورای اسلامی قم عصر دوشنبه و در دویست و سی امین جلسه رسمی این شورا با دریافت فاینانس یا تسهیلات مالی خارجی به منظور تامین منابع مالی خط 1 و 2 مترو موافقت کردند.


 AWT IMAGE
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام سید محمد آتش زر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر با تبیین متن این لایحه اظهار داشت: به استناد ماده 82 قانون برنامه پنجم توسعه و تبصره 3 ماده واحده قانون بودجه سال 95 کشور باید 50 درصد از اعتبار لازم برای بازپرداخت فاینانس قطار شهری توسط دولت و 50 درصد دیگر آن نیز از سوی شورای اسلامی شهر تامین شود، از این رو استفاده از این تسهیلات نیازمند مجوز شورای اسلامی شهر است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم نیز با بیان اینکه اعتبار لازم برای اجرای کل طرح مترو قم به طول 18 کیلومتر رقمی حدود 30 هزار میلیارد ریال برآورد شده است، افزود: در حال حاضر فرایند تامین این مبلغ با اخذ وام از کشور چین در حال انجام است.
وی با بیان اینکه فاینانس بر اساس قرار داد تجاری بین کارفرما و پیمانکار انجام می شود، افزود: نحوه بازپرداخت این تسهیلات دریافتی نیز تابع بانک فایناس گذاربوده، و با توجه به شرایطی که طرف چینی تعیین کرده با نرخ سود 3 تا 3.5 درصد در یک بازه زمانی 7 تا 10 سال است.
در ادامه برخی از اعضای شورای اسلامی شهر مشخص نبودن رقم دقیق این تسهیلات را بزرگترین مشکل و نقص این قرار داد دانستند، که محسن رنجبر معاون سرمایه گذاری شهرداری قم در واکنش به ایرادهای وارده به این لایحه یادآور شد: در پیوست بودجه سال 96 سازمان قطار شهری قم مبلغی معادل 500 میلیون یورو برای اخذ تسهیلات خارجی پیش بینی شده است.
با این حال برخی از اعضای شورا با تصویب این مبلغ به عنوان رقم نهایی مجوز دریافت فاینانس مترو مخالفت کردند، و مقرر شد، هر میزان که بانک فاینانس دهنده حاضر به ارایه تسهیلات باشد، شهرداری آن را در قالب لایحه ای به شورا ارایه کند، تا در مورد آن تصمیم گیری شود.
عملیات اجرایی احداث خط مترو قم در نیمه دوم سال 88 با اعتباری بالغ بر 11 هزار میلیارد ریال توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا آغاز شد؛ راه اندازی خط مترو قم به 2 مرحله تقسیم بندی شده است که در مرحله نخست مسیر قلعه کامکار تا میدان مطهری و در مرحله دوم مسیر میدان مطهری تا ایستگاه مسجد مقدس جمکران راه اندازی می‌ شود.

تاریخ : 96/02/05
منبع :
http://www.irna.ir/fa/NewsPrint.aspx?ID=82505269

نشانی مطلب در وبگاه انجمن تونل ایران:
http://irta.ir/find-1.63.1527.fa.html
برگشت به اصل مطلب