بسمه تعالی چهارمین روز از برگزاری دومین کنفرانس منطقه ای و یازدهمین کنفرانس تونل ایران مطابق با برنامه ریزی انجام شده، اختصاص به بازدید از مسیر یکی از بزرگترین طرههای ارتباطی کشور، تونلها، پلها و سایر ابنیه آن داشت. شرح پروژه: پروژه راه آهن قزوین – رشت – انزلی – آستارا به طول 371 کیلومتر از شهرستان تاکستان از خط آهن اصلی تهران _ تبریز منشعب گردیده و با گذر از محدوده کوهین _ شیرین سو به سمت شهرستان های لوشان و منجیل ادامه مسیر داده و سپس با گذرازکنار شهرستان رودبار، با عبور از امامزاده هاشم و شهرستان های رشت و بندرانـزلی ادامه مسیرمیدهد. در مرحله بعدی راه آهن رشت _ آستارا ایران را در شهرستان آستارا به کشور جمهوری آذربایجان متصل خواهد نمود. عملیات اجرایی راه آهن قزوین – رشت انزلی در 9 قطعه اجرایی توسط پیمانکاران از سال 1384 آغاز و درحال حاضر در دست احداث است. زیرسازی راه آهن قزوین _ رشت پیشرفت فیزیکی بسیار خوبی داشته است، و در بعضی از مناطق بیش از 90 درصد از زیرسازی کار تمام شده و میتوان در آینده نزدیک به سایر مراحل این پروژه فکر کرد. مطابق پیش بینی انجام شده، این محور تا شهر رشت در انتهای سال 1395 به بهرهبرداری خواهد رسید با توجه به اهمیت بسیار زیادی که راه آهن بزرگ قزوین – رشت – انزلی – آستارا برای کشور دارد، شرکت ساخت این طرح را با قدرت بسیار زیادی پیگیری میکند و امیدواریم همانطور که بخش عمدهای از کار تا رشت پیگیری شده به زودی شاهد نهایی شدن و اتصال آن به آستارا نیز باشیم.
اهداف طرح: این محور ارتباط ترابری ترانزیتی کریدور شمال _ جنوب که بخش وسیعی از کشورهای آسیایی و اروپایی را در بر خواهد گرفت تسهیل می نماید. با ارائه حمل و نقل ترکیبی در این کریدور که به لحاظ کاهش هزینه ها و زمان مسیر بار نسبت به شکل کنونی دارای امتیازات ویژه ای می باشد، به کشورهای مختلف در این مسیر امکان می دهد تا در تجارت بین آسیا و اروپا با امکانات حمل ونقل چند وجهی، کالاهای خود را مبادله نمایند.
ردیف | شرح | مشخصات | 1 | طول | حدود 205 کیلومتر | 2 | مجموع خطوط اصلی وایستگاهی | 317 کیلومتر | 3 | حداکثر سرعت | قطارهای مسافری 160
و باری 120 کیلومتر در ساعت | 4 | حداکثر شیب طولی | در مسیر یک خطه
حداکثر 15 در هزار و در مسیر دوخطه حداکثر 30 در هزار | 5 | حداقل شعاع قوس ها | 500 متر در مناطق کوهستانی و 1500 متر در سایر مناطق | 6 | طبقه بندی عوارض | 40% دشت 10% تپه ماهور و 50% کوهستان | 7 | آبروها و پلهای کوچک | با دهانه های 2،
3.5 ، 5 و 7 متر و یا پلهای قوسی شکل به تعدادکل 635 دستگاه | 8 | پلهای بزرگ | 68 پل جمعا" به طول 12577 متر – بزگترین پل به طول
1589 مترمی باشد | 9 | تونلها | 53 تونل جمعا" به طول 22021 متر- طویلترین تونل به طول 2
کیلومترمی باشد | 10 | حجم عملیات خاکی | 21میلیون مترمکعب | 11 | سطح کل ابنیه | 64 هزار مترمربع | 12 | تعداد ایستگاهها | 11 ایستگاه جمعا" به طول 13500متر | 13 | نوع کنترل ترافیک | CTC در ایستگاه رشت | 14 | بار محوری | 25 تن |
بازدید: حرکت از تهران به سمت پروژه راس ساعت 6:00 صبح مورخ 14/8/94 انجام و پس طی مسیر تا شهر قزوین و صرف صبحانه در آن شهر، با ارائه توضیحاتی از سوی نمایندگان محترم شرکت ساخت، بازدید کنندگان در ابتدا از تونل شماره 1 (کوهین) واقع در کیلومتر 29 محور بازدید بعمل آوردند. عملیات ساختمان این تونل به اتمام رسیده و ریل گذاری داخل آن در حال انجام می باشد. پس از این مرحله از تونل شماره 11 و پل کابلی کیلومتر 55 مسیر بازدید و توضیحات مبسوطی به بازدید کنندگان ارائه گردید. پل بزرگ شاهرود واقع در کیلومتر 80 مسیر از جمله بخشهای حائز اهمیت در این مسیر بود که مورد توجه بازدید کنندگان قرار گرفت.در شهر منجیل، بازدید کنندگان از تونلهای دو قلوی آزادراه قزوین – رشت که به صورت غیر همسطح در حال احداث می باشد نیز بازدید کرده و در جریان سیکل کامل نحوه احداث تونلهای بزرگ مقطع نیز قرار گرفتند. بازدید از پروژه راس ساعت 15:00 پس از صرف ناهار و بازگشت به سوی تهران خاتمه پذیرفت. در پایان ضروری می دانیم از نمایندگان کارفرمای محترم و عوامل اجرایی پروژه که در برگزاری هرچه بهتر این بازدید کمال همکاری را نمودند تشکر و قدر دانی نماییم.
|