انجمن تونل ایران- اخبار خبرگزاری ها
بلاتکلیفی؛ سرنوشت سد ابیورد که ۶ سال از افتتاح آن می‌گذرد

بازیابی تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1404/8/28 | 
بلاتکلیفی؛ سرنوشت سد ابیورد که ۶ سال از افتتاح آن می‌گذرد
نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به گذشت شش سال از افتتاح سد ابیورد در شهرستان درگز گفت: در حوزه درگز و کلات تاکنون حدود پنج سد احداث شده که سدهای درونگر و ابیورد در درگز از جمله آن‌هاست، اما با وجود این حجم سرمایه‌گذاری، متأسفانه مردم منطقه از منافع آن بی‌بهره مانده‌اند. 










حسین محمدزاده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به موقعیت طبیعی و کوهستانی این شهرستان و وجود پدیده سیلاب‌ها افزود: این سد در سال ۱۳۹۸ افتتاح شده اما پس از گذشت شش سال هنوز آبگیری نشده است. وزارت نیرو اعلام کرده پروژه دارای مشکل فنی است، اما جای سؤال دارد که چرا در این مدت اقدامی برای رفع مشکل صورت نگرفته است.
وی با ابراز نگرانی از خروج سالانه حجم زیادی از آب‌های روان از کشور اظهار کرد: در شرایطی که کشاورزان درگز با خاکی حاصلخیز مواجه‌اند، شاهد از دست رفتن ۳۰ تا ۵۰ میلیون مترمکعب آب در فصل بارش‌ها هستیم که از مرز خارج می‌شود.
نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات ناشی از بی‌اثر بودن سدهای منطقه خاطرنشان کرد: اگر این سدها تأثیر منفی نداشته‌اند، حداقل اثر مثبتی هم بر زندگی مردم نداشته‌اند.
وی همچنین از تصویب شبکه زهکشی سد درونگر خبر داد و اظهار کرد: پس از رفع ایرادات برای اخذ مجوز کمیسیون ماده ۲۳ به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است و امیدواریم تا پایان سال مجوز و اعتبار لازم برای اجرای عملیات تخصیص یابد.
محمدزاده خاطرنشان کرد: سد ابیورد، سدی خاکی با هسته‌ رسی است که در جنوب شرقی شهرستان درگز بر روی بستر رودخانه احداث شده است. این سد با ارتفاعی حدود ۶۲ متر از پی و طول تاج ۱۷۵ متر، ظرفیتی معادل ۳۱ میلیون مترمکعب برای ذخیره‌سازی رواناب‌های منطقه دارد. تونل انتقال آب این سد نیز با توان عبور ۵۰ مترمکعب در ثانیه، امکان کنترل و هدایت بخش قابل‌توجهی از جریان‌های سطحی را فراهم کرده است.
وی بیان کرد: تأمین آب آشامیدنی و بهداشتی شهر درگز و روستاهای پیرامون، کنترل و مهار سیلاب‌ها و فراهم‌سازی آب مورد نیاز صنایع و گلخانه‌های فعال در منطقه از اهداف ساخت سد ابیورد بوده است.
نقش گذر مرزی لطف‌آباد در سند ملی ترانزیت پررنگ‌تر شد
نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی در ادامه از تصویب سند ملی ترانزیت کشور و تقویت جایگاه گذر مرزی لطف‌آباد در این سند خبر داد و گفت: در جلسه شورای ترانزیت و گذر مرزی که با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر راه و مسئولان ملی با محوریت تصویب سند ملی ترانزیت در تهران برگزار شد گذر مرزی لطف‌آباد به عنوان یکی از نقاط کلیدی کشور، جایگاه ویژه‌ای در آن پیدا کرده است.
وی با تأکید بر اهمیت اقتصادی گذر مرزی لطف‌آباد افزود: شهرستان درگز میزبان یکی از بزرگ‌ترین پایانه‌های مرزی و گمرکات کشور است که برای جمعیت قابل‌توجهی اشتغال ایجاد کرده و نقشی هم‌سنگ با چندین کارخانه بزرگ در تولید، درآمدزایی و رونق اقتصادی منطقه دارد.
محمدزاده با اشاره به مزیت‌های راهبردی این مرز در توسعه تجارت خارجی و ترانزیت بین‌المللی تصریح کرد: مرز لطف‌آباد در مسیر ارتباطی ایران و کشورهای آسیای میانه، به‌ویژه ترکمنستان، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و فعال‌سازی ظرفیت‌های آن می‌تواند سهم مهمی در افزایش مبادلات تجاری، صادرات غیرنفتی و رونق اقتصادی شرق کشور ایفا کند.
وی همچنین از پیگیری برای توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل در محور لطف‌آباد-درگز-مشهد خبر داد و گفت: یکی از اهداف اصلی در تصویب سند ملی ترانزیت، پیوند دادن طرح‌های عمرانی استان با مسیرهای ترانزیتی اصلی کشور است تا بودجه‌های ملی به‌ صورت هدفمند و مؤثر هزینه شوند.
نماینده درگز افزود: با اجرایی شدن این سند، انتظار می‌رود بخشی از منابع توسعه جاده‌ای و امکانات گمرکی کشور به این منطقه اختصاص داده شود؛ اقدامی که نه تنها موجب افزایش تردد بار و مسافر از مرز لطف‌آباد خواهد شد، بلکه زیرساخت‌های خدماتی و لجستیکی درگز را نیز تقویت می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: تحقق کامل اهداف سند ترانزیت نیازمند همکاری مستمر دستگاه‌های اجرایی، وزارت راه، گمرک و بخش خصوصی است و در صورت تداوم این هماهنگی، شهرستان درگز می‌تواند به یکی از محورهای اصلی ترانزیت شمال شرق کشور تبدیل شود.
لزوم اولویت‌بندی پروژه‌های ملی و پرهیز از موازی‌کاری
محمدزاده در ادامه با انتقاد از پراکندگی طرح‌های عمرانی در کشور گفت: وجود بیش از ۷۰ هزار پروژه نیمه‌تمام در کشور نتیجه نبود تدبیر و فقدان اولویت‌بندی در تخصیص منابع در گذشته است. باید بر اساس امکانات واقعی تصمیم بگیریم نه بر مبنای فشارها یا مطالبات مقطعی.
وی افزود: در هیچ کشوری نمی‌بینیم که در فاصله ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتری دو فرودگاه احداث شود، اما در ایران ۸۵ فرودگاه ساخته‌ایم که بسیاری فاقد توجیه اقتصادی هستند. متأسفانه این نگاه نادرست در سایر بخش‌ها نیز دیده می‌شود؛ به ‌گونه‌ای که در برخی مسیرها هم‌زمان آزادراه، فرودگاه و راه‌آهن احداث شده است.
نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما میراث‌دار اشتباهات بزرگ از دوران گذشته هستیم، خاطرنشان کرد: به جای گسترش پروژه‌ها، باید تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام را در اولویت قرار دهیم تا منابع کشور هدر نرود.


تاریخ: ۱۴۰۴/۰۸/۲۷
منبع: https://www.isna.ir/news/۱۴۰۴۰۸۲۶۱۶۳۵۳




 
 
نشانی مطلب در وبگاه انجمن تونل ایران:
http://irta.ir/find-1.63.5100.fa.html
برگشت به اصل مطلب