[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: صفحه اصلي درباره انجمن اخبار و رویدادها جستجو ثبت نام تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با انجمن::
کارگروه های تخصصی::
اخبار رویدادها::
اخبار علمی::
عضویت در انجمن::
بانک اطلاعات تونل::
انتشارات::
بخش آموزش::
پیوندها::
گالری تصاویر::
دانلود::
تسهیلات پایگاه::
برقراری ارتباط::
::
اخبار
..
نهادهای وابسته

انجمن بین المللی تونل (ITA)

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: لیست ارائه مقالات شفاهی و پوستر
:: اطلاعیه نتایج مقالات کنفرانس تونل
..
:: گزارش کنفرانس تونل 11 ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۴/۸/۳۰ | 

    گزارش برگزاری دومین کنفرانس منطقه‌ای و یازدهمین کنفرانس تونل ایران

دومین کنفرانس منطقه‌ای و یازدهمین کنفرانس تونل ایران بین تاریخ های 11 تا 14 آبان ماه 1394 به منظور بررسی چالش های آینده صنعت تونل به وسیله انجمن تونل ایران و با همکاری انجمن بین المللی تونل، با عنوان "تونلها و آینده" برگزار گردید. برنامه های این کنفرانس برای 4 روز مذکور به شرح زیر تنظیم شده بودند و در مجموع حدود 700 نفر در برنامه های کنفرانس شرکت کردند:

AWT IMAGE

AWT IMAGE

در روز نخست دو کارگاه آموزشی با عنوان های "آشنایی با فن آوری های روز تونلسازی در کشور" و "بررسی اندرکنش گودبرداری در مجاورت تونل ها" برگزار شدند. که در مجموع نزدیک به 90 نفر در این دو کارگاه شرکت نمودند.
برنامه های کنفرانس در روزهای دوم و سوم با سخنرانی ها و ارائه مقالات پیگیری شد. پنج محور اصلی و چندین زیرمحور برای مباحث و مقالات این کنفرانس در نظر گرفته شده بودند. این مباحث شامل تحقیق و توسعه؛ مبانی شناسایی و طراحی؛ فن آوری ساخت و اجرا؛ مباحث مالی، قراردادی و مدیریتی؛ و ایمنی و تاسیسات بود.
پس از داوری تمامی مقالاتی که برای دبیرخانه کنفرانس ارسال شده بودند، نزدیک به 100 مقاله مورد تایید کمیته علمی کنفرانس قرار گرفت که از این میان 67 مقاله برای ارائه شفاهی و باقی مقالات برای ارائه به صورت پوستر در نظر گرفته شدند. علاوه بر ارائه های مذکور، به منظور بهره برداری هر چه بیشتر از مطالعات و تحقیقات دانشگاهی در زمینه تونل، و تجربیات دست اندرکاران این صنعت، از اساتید و متخصصان ملی و بین المللی برای ارائه سخنرانی دعوت به عمل آمده و 8 مقاله کلیدی و محوری در این کنفرانس ارائه شدند.

AWT IMAGE

برای هر روز یک پانل تخصصی برای بحث پیرامون مباحث روز صنعت تونل ایران در نظر گرفته شده بود. در مبحث نخست "حفاری تونل های شهری : مکانیزه یا ناتم ؟" مورد بحث قرار گرفت. نتیجه کلی که از بحثهای مطرح شده گرفته شد این بود که در حال حاضر روش های حفاری مکانیزه بومی شده و نیازهای مصالح و قطعات در ایران تهیه می شود. هر پروژه شرایط خاص خود را دارد و انتخاب روش در نهایت باید با توجه به ویژگی های زمین شناسی و وضعیت زمین و پایداری آن و با در نظر گرفتن هزینه های مرتبط با هر روش و بازدهی هر روش ز لحاظ زمانی و اجرایی صورت گیرد و تهیه نسخه دائمی امکانپذیر نیست.

AWT IMAGE

در پانل دوم به بحث " تونلسازی با تجهیزات داخلی یا خارجی" پرداخته شد. هدف اصلی پروژه ها اجرای با کیفیت و به موقع پروژه هاست که هم تولیدکنندگان داخلی و هم خارجی باید در این راستا حرکت کنند. تقویت تولیدات داخلی باید با شناخت و سیاست های دقیق و مطالعات کامل با هدفگذاری بلند مدت و به طور مرحله ای صورت گیرد. در این زمینه بحث آموزش و تدین قوانین جدید و کارآمد ضر.ری می باشد. همچنین تدوین استاندارها باید با جدیت پیگیری شود. خریداران نیز باید با گزارش دهی دقیق در جهت ارتقای کیفیت فروشندگان و تولیدکنندگان برآیند و این ارتقا باید با مطالعه دقیق صورت پذیرد.

AWT IMAGE

همزمان با برگزاری کنفرانس در روزهای دوم و سوم، یک نمایشگاه تخصصی از دستاوردهای تونل سازی با حضور کارفرمایان، مشاوران، پیمانکاران، سازندگان و دیگر دست اندرکاران صنعت تونل برقرار بود. در این نمایشگاه تعداد 49 شرکت داخلی و خارجی و نیز انجمن های علمی و صنفی مرتبط با صنعت تونل در فضایی نزدیک به 2000 متر حضور داشتند که مورد بازدید علاقمندان قرار گرفت.

AWT IMAGE

AWT IMAGE

چهارمین روز از برگزاری دومین کنفرانس منطقه ای و یازدهمین کنفرانس تونل ایران مطابق با برنامه ریزی انجام شده، اختصاص به بازدید از مسیر یکی از بزرگترین طرههای ارتباطی کشور، تونلها، پلها و سایر ابنیه آن داشت.

AWT IMAGE

AWT IMAGE

شرح پروژه:
پروژه راه آهن قزوین – رشت – انزلی – آستارا به طول 371 کیلومتر از شهرستان تاکستان از خط آهن اصلی تهران _ تبریز منشعب گردیده و با گذر از محدوده کوهین _ شیرین سو به سمت شهرستان های لوشان و منجیل ادامه مسیر داده و سپس با گذرازکنار شهرستان رودبار، با عبور از امامزاده هاشم و شهرستان های رشت و بندرانـزلی ادامه  مسیرمی‌دهد. در مرحله بعدی راه آهن    رشت _ آستارا ایران را در شهرستان آستارا به کشور جمهوری آذربایجان متصل خواهد نمود. عملیات اجرایی راه آهن قزوین – رشت انزلی در 9 قطعه اجرایی توسط پیمانکاران از سال 1384 آغاز و درحال حاضر در دست احداث است. زیرسازی راه آهن قزوین _ رشت پیشرفت فیزیکی بسیار خوبی داشته است، و در بعضی از مناطق بیش از 90 درصد از زیرسازی کار تمام شده و می‌توان در آینده نزدیک به سایر مراحل این پروژه فکر کرد. مطابق پیش بینی انجام شده، این محور تا شهر رشت در انتهای سال 1395 به بهره‌برداری خواهد رسید با توجه به اهمیت بسیار زیادی که راه آهن بزرگ قزوین – رشت – انزلی – آستارا برای کشور دارد، شرکت ساخت این طرح را با قدرت بسیار زیادی پیگیری می‌کند و امیدواریم همان‌طور که بخش عمده‌ای از کار تا رشت پیگیری شده به زودی شاهد نهایی شدن و اتصال آن به آستارا نیز باشیم.

AWT IMAGE

 اهداف طرح:
این محور ارتباط ترابری ترانزیتی کریدور شمال _ جنوب که بخش وسیعی از کشورهای آسیایی و اروپایی را در بر خواهد گرفت تسهیل   می نماید. با ارائه حمل و نقل ترکیبی در این کریدور که به لحاظ کاهش هزینه ها و زمان مسیر بار نسبت به شکل کنونی دارای امتیازات ویژه ای می باشد، به کشورهای مختلف در این مسیر امکان می دهد تا در تجارت بین آسیا و اروپا با امکانات حمل ونقل چند وجهی، کالاهای خود را مبادله نمایند.
ردیف            شرح                                                 مشخصات
1                 طول                                               حدود 205 کیلومتر
2                 مجموع خطوط اصلی وایستگاهی         317 کیلومتر
3                 حداکثر سرعت                                  قطارهای مسافری 160 و باری 120 کیلومتر در ساعت
4                 حداکثر شیب طولی                           در مسیر یک خطه حداکثر 15 در هزار و در مسیر دوخطه حداکثر 30 در هزار
5                 حداقل شعاع قوس ها                        500  متر در مناطق کوهستانی و 1500 متر در سایر مناطق
6                 طبقه بندی عوارض                            40% دشت 10% تپه ماهور و 50% کوهستان
7                 آبروها و پلهای کوچک                         با دهانه های 2، 3.5 ، 5 و 7 متر و یا پلهای قوسی شکل به تعدادکل 635 دستگاه
8                 پلهای بزرگ                                     68 پل جمعا" به طول 12577 متر – بزگترین پل به طول 1589 مترمی باشد
9                 تونلها                                             53 تونل جمعا" به طول 22021 متر- طویلترین تونل به طول 2 کیلومترمی باشد
10               حجم عملیات خاکی                          21میلیون مترمکعب
11              سطح کل ابنیه                                  64 هزار مترمربع
12              تعداد ایستگاهها                                11 ایستگاه جمعا" به طول 13500متر
13              نوع کنترل ترافیک                               CTC  در ایستگاه رشت
14              بار محوری                                        25 تن

AWT IMAGEAWT IMAGE

بازدید:
حرکت از تهران به سمت پروژه راس ساعت 6:00 صبح مورخ 14/8/94 انجام و پس طی مسیر تا شهر قزوین و صرف صبحانه در آن شهر، با ارائه توضیحاتی از سوی نمایندگان محترم شرکت ساخت، بازدید کنندگان در  ابتدا از تونل شماره 1 (کوهین) واقع در کیلومتر 29 محور بازدید بعمل آوردند. عملیات ساختمان این تونل به اتمام رسیده و ریل گذاری داخل آن در حال انجام می باشد.
پس از این مرحله از تونل شماره 11 و پل کابلی کیلومتر 55 مسیر بازدید و توضیحات مبسوطی به بازدید کنندگان ارائه گردید.
پل بزرگ شاهرود واقع در کیلومتر 80 مسیر از جمله بخشهای حائز اهمیت در این مسیر بود که مورد توجه بازدید کنندگان قرار گرفت.در شهر منجیل، بازدید کنندگان از تونلهای دو قلوی آزادراه قزوین – رشت که به صورت غیر همسطح در حال احداث می باشد نیز بازدید کرده و  در جریان سیکل کامل نحوه احداث تونلهای بزرگ مقطع نیز قرار گرفتند.
بازدید از پروژه راس ساعت 15:00 پس از صرف ناهار و بازگشت به سوی تهران خاتمه پذیرفت.
 در پایان ضروری می دانیم از نمایندگان کارفرمای محترم و عوامل اجرایی پروژه که در برگزاری هرچه بهتر این بازدید کمال همکاری را نمودند تشکر و قدر دانی نماییم.

AWT IMAGE

امید است که شرکت کنندگان در کنفرانس توانسته باشند از برنامه های مذکور نهایت استفاده را برده باشند و این کنفرانس قدمی در جهت پاسخگویی نیازهای آتی صنعت تونل برداشته باشد.

AWT IMAGE

  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


کد امنیتی را در کادر بنویسید >
::
دفعات مشاهده: 2591 بار   |   دفعات چاپ: 652 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
انجمن تونل ایران Iranian Tunneling Association
Persian site map - English site map - Created in 0.053 seconds with 899 queries by yektaweb 3506