درحوزه توسعه حمل و نقل عمومی به عنوان مهمترین اولویت پایتخت، اولویت اول با مترو به عنوان حمل و نقل پاک است. رییس کمیته حمل و نقل شورای شهر با تأکید بر این که مهم ترین اولویت برنامه 5 ساله شهرداری تهران توسعه حمل و نقل عمومی است، گفت: در این حوزه نیز اولویت اول با مترو به عنوان حمل و نقل پاک است. به گزارش «خبرگزاری دانشجو» به نقل از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، محسن سرخو افزود: بر اساس برنامه 5 ساله، سالانه 30 کیلومتر خط جدید مترو به بهره برداری رسیده و در پایان برنامه طول خطوط مترو از 152 کیلومتر به 300 کیلومتر می-رسد. وی اولویت بعدی حمل و نقل عمومی را توسعه شبکه اتوبوسرانی هم به لحاظ کمّی و هم به لحاظ کیفی دانست و تأکید کرد: 6 هزار و 500 دستگاه اتوبوس فعلی ناوگان اتوبوسرانی تهران که البته 4 هزار دستگاه آن از رده خارج است، در پایان برنامه 5 ساله به 9 هزار دستگاه میرسد. رییس کمیته حمل و نقل شورای شهر با اشاره به این که تمام وسایل نقلیه دیزلی تا پایان برنامه 5 ساله، مجهز به سیستم جذب دوده میشوند و این موضوع در کاهش آلودگی هوای تهران کمک فراوانی میکند، اظهار کرد: در طول این برنامه به تدریج تاکسیهای تهران نیز همچون تاکسیهای سایر شهرهای جهان به کارکرد اصلیشان بر میگردند. سرخو با بیان این که تاکسیهای تهران در حال حاضر مانند اتوبوسهای کوچک عمل میکنند، تصریح کرد: تا آخر برنامه 5 ساله، تاکسیهای تهران تبدیل به تاکسیهای هیبریدی میشوند که این اقدام گام بلندی در کاهش آلودگی هوای تهران است. وی با تأکید بر این که قدم بعدی تغییر موتورسیکلتهای تهران از بنزینی به الکتریکی است، اضافه کرد: به این منظور برای ورود و تردد موتورسیکلتهای بنزینی در محدوده طرح ترافیک، ممنوعیت ایجاد میشود و تا آخر برنامه 5 ساله، موتورسیکلتهای الکتریکی جایگزین موتورسیکلتهای بنزینی خواهند شد. رییس کمیته حمل و نقل شورای شهر با اشاره به دیدار اعضای شورای اسلامی شهر تهران با رییس جمهور، اظهار کرد: در این جلسه گزارشی از وضعیت حمل و نقل عمومی پایتخت را ارائه داده و درخواست کردیم دولت به توسعه هر چه بیشتر حمل و نقل عمومی در تهران کمک کند که ایشان نیز از این موضوع استقبال کردند. سرخو با بیان این که در این دیدار اعلام کردیم تهران و شهرهای اطراف آن به 740 کیلومتر خط مترو نیاز دارد ولی تا آخر برنامه 5 ساله، میتوانیم به 300 کیلومتر برسیم، تصریح کرد: همچنین اعلام نمودیم تهران به 11 هزار دستگاه اتوبوس نیازمند است که تا آخر برنامه به 9 هزار دستگاه میرسیم. وی با تأکید بر این که همچنین به رییس جمهور اعلام کردیم رانندگان تاکسی تهران توان خریداری تاکسیهای هیبریدی را ندارند، اضافه کرد: در این ارتباط از ایشان خواستار دستور بخشودگی سود عوارض گمرکی خودروهای هیبریدی و نیز دستور ارائه کمک بلاعوض از محل درآمدهای حاصل از صرفهجویی در مصرف سوخت به تاکسیرانان شدیم. رییس کمیته حمل و نقل شورای شهر با اشاره به این که خوشبختانه در جلسه مذکور آقای دکتر روحانی بر اجرای برنامههای مدرنسازی ناوگان حمل و نقل شهری به صورت اساسی توجه فرمودند، اظهار کرد: ایشان تأکید نمودند دولت در این زمینه آمادگی هر گونه کمکی را دارد. سرخو با بیان این که مطمئن هستیم اگر دولت سالانه دو میلیارد دلار به پیشرفت پروژه متروی پایتخت کمک کند، تهران تا آخر برنامه 5 ساله به جای 300 کیلومتر مترو، 450 کیلومتر مترو خواهد داشت، تصریح کرد: این مهم یک جهش برای حمل و نقل عمومی تهران تلقی میشود. وی در پایان با تأکید بر لزوم حمایت دولت از مدیریت شهری در توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت، خاطرنشان کرد: در صورت توسعه جهشی حمل و نقل عمومی در تهران، دیگر دغدغهای به نام انتقال پایتخت از تهران به نقطهای دیگر را نخواهیم داشت. خبرگزاری دانشجو |