اجرای پروژه تونل پاتاق شتاب گرفت/ ایمنسازی بزرگراه کربلا با هدف توسعه ترانزیت غرب کشور
| تاریخ ارسال: 1404/8/5 |
اجرای پروژه تونل پاتاق شتاب گرفت/ ایمنسازی بزرگراه کربلا با هدف توسعه ترانزیت غرب کشور
فاز اجرایی پروژه عمرانی تونل پاتاق در مسیر سرپلذهاب به قصرشیرین بهعنوان یکی از مهمترین طرحهای زیربنایی غرب کشور آغاز شده است؛ طرحی که با احداث ۲ دهنه تونل ۸۰۰ متری و بهسازی ۶ کیلومتر از مسیر، قرار است ایمنی و روانی تردد در شاهراه صادراتی ایران به عراق را متحول کند. این مسیر روزانه میزبان بیش از ۲ هزار کامیون و هزاران زائر اربعین حسینی است.
گردنه پاتاق در محور سرپلذهاب به قصرشیرین که در مسیر بزرگراه کربلا واقع شده، سالها بهعنوان یکی از نقاط حادثهخیز و پرخطر غرب استان کرمانشاه مطرح بوده است. این محور علاوه بر نقش حیاتی در ترانزیت کالاهای صادراتی به عراق، مسیر اصلی زائران اربعین حسینی نیز بهشمار میرود و از این رو ایمنسازی آن یکی از مطالبات جدی مردم منطقه و رانندگان کامیونهای صادراتی بوده است.
پروژه احداث تونل پاتاق که پس از ۱۵ سال انتظار و رفع موانع امنیتی وارد فاز اجرایی شده، با برآورد هزینهای حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال در حال اجراست. این طرح شامل احداث ۲ دهنه تونل هرکدام به طول ۸۰۰ متر، بازسازی ۶ کیلومتر از مسیر و بهسازی شیبهای خطرناک گردنه است. بر اساس برنامه زمانبندی، این پروژه طی ۱۸ ماه تکمیل خواهد شد.
بازدید میدانی مسوولان و تأکید بر تسریع در اجرا
روز پنجشنبه نماینده مردم غرب کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل راه و شهرسازی استان و جمعی از مدیران اجرایی از روند اجرای این پروژه بازدید کردند. آنان ضمن تقدیر از تلاش عوامل اجرایی، بر شتاببخشی به روند عملیات تأکید کردند و احداث تونل پاتاق را گامی بزرگ در توسعه زیرساختهای مرزی و اقتصادی منطقه دانستند.
به گفته مسوولان حاضر، با بهرهبرداری از این پروژه، مسیر پرحادثه پاتاق به یکی از ایمنترین محورهای ترانزیتی کشور تبدیل میشود و نقش مؤثری در تسهیل تردد کامیونهای حامل کالاهای صادراتی و تانکرهای سوخت به مقصد عراق خواهد داشت.
پیشرفت ۶۰ درصدی عملیات خاکبرداری در پروژه تونل پاتاق
پیمانکار پروژه عمرانی تونل پاتاق در بازدید مسوولان از روند اجرای این طرح اعلام کرد که در خصوص پیشرفت فنی، حجم کل عملیات خاکبرداری یک میلیون و ۱۰۰ هزار متر مکعب است که تاکنون ۶۰۰ هزار متر مکعب آن با موفقیت انجام شده است.
کوخایی افزود: در تونل شماره ۲ به طول ۴۶۰ متر، ۸۴ متر پیشروی داشتهایم و تمامی جبهههای کاری با قدرت کامل، بدون هیچ توقفی فعال هستند.
وی اظهار کرد: چالشهای پیشرو شامل تأمین مواد انفجاری به دلیل شرایط جنگی و محدودیتهای ترافیکی اربعین بود که حدود ۲ ماه تأخیر ایجاد کرد اما در شرایط عادی، هر روز در میان چهار متر پیشروی میکنیم.
وی ادامه داد: اولویت اصلی، تکمیل ادامه تونل شماره ۲ به طول یک هزار و ۵۰۰ متر است تا زیر ترافیک قرار گیرد و بهرهبرداری شود، ۲ تونل دیگر نیز تا نیمه اول ۱۴۰۵، به طور خاص اواسط سال آینده، آماده خواهند بود.
پیمانکار این پروژه همچنین گفت: از نظر مالی، دریافتی ما ۴۰ میلیارد تومان بوده، در حالی که ۲۲۰ میلیارد تومان مطالبه داریم، بیش از ۲هزار تن آهنآلات و مصالح به ارزش ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان خریداری شده و ۳۰ درصد آن وارد کارگاه شده است.
وی گفت: دغدغه اصلی، تزریق نقدینگی برای تأمین مصالح پیش از تورم است تا پروژه بدون وقفه ادامه یابد.
کوخایی با قدردانی از مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه و حمایت های مسوولان افزود: این پروژه از درجه امنیت بالایی برخوردار است و مقامات دولتی با رویکرد مردمی در آن مشارکت دارند که به امید خدا و با پیگیریهای اخیر، عملیات به نحو احسن و در کوتاهترین زمان ممکن به پایان خواهد رسید.
پیشرفت چشمگیر ایمن سازی پروژه و احداث تونل پاتاق
نماینده مردم شهرستانهای گیلانغرب، سرپلذهاب و قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی نیز از پیگیریهای مستمر استاندار کرمانشاه و مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه قدردانی کرد و گفت: این پروژه حیاتی ۱.۵ کیلومتری با موفقیت به نتیجه رسیده و تا پایان دیماه تکمیل خواهد شد تا رفاه مردم منطقه تضمین شود.
فتحالله حسینی ضمن عذرخواهی از مردم به دلیل اختلالات موقت، بر لزوم نصب علائم اطلاعرسانی، چراغهای راهنما و تابلوهای هشدار در مسیر تأکید کرد و گفت: شبها تیمهای اجرایی اینجا کار میکنند و برای ایمنی، نیاز به اطلاعرسانی بهتر داریم تا مردم بدون نگرانی عبور کنند.
وی افزود: درخواست ما این است که پروژه تا دیماه تمام شود، زیرا با نزدیک شدن به اسفند، تردد افزایش مییابد.
نماینده مردم غرب کرمانشاه همچنین با قدردانی از حضور مردم در بازدید این پروژه به همراه مسوولان تأکید کرد: این حضور نشاندهنده همراهی ملت است و ما هم بودجه را پیگیری خواهیم کرد.
نماینده مردم غرب کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در خصوص ماده ۵۶ قانون، از موافقت اولیه وزیر اقتصاد با ۸۰۰ میلیارد تومان برای پاتاق و ۶۰۰ میلیارد تومان برای سومار گیلانغرب خبر داد و گفت: فرایندها توسط مدیرکل راه وشهرسازی استان کرمانشاه پیگیری میشود و تمرکز روی منابع دیگر برای جلوگیری از توقف کار ضروری است.
او همچنین از وزیر راه و شهرسازی قدردانی کرد که مرتب روند اجرایی پروژه رابررسی میکند و حساسیت بالایی نسبت به آن دارد.
وی خطاب به تیم اجرایی گفت: این پیشرفت، نمادی از همت مسوولان و مردم برای توسعه زیرساختهای منطقه است و امید است با حمایتهای ملی، پروژههای مشابه شتاب بیشتری بگیرد.
به گزارش ایرنا، محور پاتاق در بزرگراه کربلا یکی از حادثه خیزترین نقاط است که روزانه بیش از ۲ هزار کامیون کالاهای صادراتی و تانکرهای سوخت از این مسیر ترانزیتی تردد می کنند و بیش از نیمی از صادرات غیرنفتی کشورمان به عراق از این مسیر می گذرد.
بزرگراه کربلا از سمت استان همدان و شهرستان کنگاور آغاز میشود و پس از عبور از شهرهای کنگاور و صحنه به شهر بیستون و از طریق کنارگذر شرقی کرمانشاه، وارد محور کرمانشاه- اسلام آبادغرب میشود.
این بزرگراه بعد از شهرهای اسلامآباد غرب، کرند غرب، سرپل ذهاب، قصرشیرین و در نهایت شهر خسروی به کشور عراق متصل میشود.
مرحله اول طی سالیان گذشته تا شهر اسلام آباد غرب تکمیل و بهرهبرداری رسیده و فاز دوم در دست احداث سالیان اخیر از سال ۱۳۸۶ آغاز شده است.
عملیات اجرایی بزرگراه کربلا در حد فاصل اسلام آباد غرب تا مرز خسروی به طول ۱۲۵ کیلومتر از سال ۱۳۸۶ آغاز شد و تاکنون حدود ۹۰ کیلومتر از آن به بهرهبرداری رسیده است که این مسیر به ۱۰ خط تقسیم و کل قطعات جز قطعه ۹ و ۱۰ الف، مابقی تکمیل و مورد بهرهبرداری قرار گرفته است.
قطعه ۹ این بزرگراه به طول ۱۶ کیلومتر و قطعه ۱۰ بزرگراه کربلا به طول پنج کیلومتر است.
استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۲۵ هزار ۴۵ کیلومتر مربع، یک و نیم درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان دارای هشت هزار و ۵۰ کیلومتر راه اصلی، فرعی، روستایی و بزرگراهی است که از این تعداد ۴۶۷ کیلومتر آن بزرگراه، ۴۷۳ کیلومتر راه اصلی، هزار و ۸۹۱ کیومتر راه فرعی و پنج هزار و ۲۲۰ کیومتر راه روستایی است.
همچنین ۹۲ درصد حمل و نقل در استان کرمانشاه از طریق جاده، پنج درصد هواپیما و سه درصد با قطار صورت می گیرد.
کلیدواژه ها: توسعه ترانزیت غرب کشور | مسیر سرپلذهاب به قصرشیرین | پروژه تونل پاتاق | طرحهای زیربنایی غرب کشور | تونل | احداث تونل پاتاق | بزرگراه کربلا |