[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: صفحه اصلي درباره انجمن اخبار و رویدادها جستجو ثبت نام ارتباط با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با انجمن::
کارگروه های تخصصی::
اخبار رویدادها::
اخبار علمی::
جلسات هیات مدیره::
عضویت در انجمن::
اعضای انجمن::
بانک اطلاعات تونل::
انتشارات::
بخش آموزش::
پیوندها::
گالری تصاویر::
دانلود::
کنفرانسهای تونل::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
پانزدهمین کنفرانس تونل ایران

پانزدهمین کنفرانس تونل ایران
https://itc2025.ir/fa/
 
..
اخبار جدید
..
نهادهای وابسته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: برگزاری نخستین جلسه هیأت مدیره انجمن تونل ایران در سال ۱۴۰۴
:: جلسه هیأت مدیره انجمن تونل ایران در روز شنبه مورخ ۱۴۰۳/۱۲/۱۱ برگزار شد:
:: :Work Group on Shaft Design and Construction (WG-۲۳) ۱۱th webinar
..
:: عدم مالکیت شهرداری بر دستگاه حفاری مترو ::
 | تاریخ ارسال: 1402/8/12 | 
عدم مالکیت شهرداری بر دستگاه حفاری مترو
مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: دستگاه حفاری تونل مکانیزه (TBM) بر اساس مفاد قرارداد و نظر مشاور وقت در مالکیت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) بوده و شهرداری مبلغ ۶/۴ میلیون یورو بابت تملک آن را پرداخت نکرده است.










محمدرضا انگشت باف، مدیر عامل سازمان قطار شهری قم در گفت و گویی بیان کرد: دستگاه حفاری (TBM) سال ۱۳۹۱ الی ۱۳۹۲ توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) از یک شرکت آلمانی تامین و این دستگاه صرفاً بابت حفاری تونل مکانیزه خط ۱ مترو قم به کار گرفته شد.
وی افزود: حفاری تونل مکانیزه توسط دستگاه فوق به متراژ ۱۰۲۸۳ متر در بهمن ماه ۱۳۹۵ به اتمام رسید و با احتساب کلیه هزینه ها شامل هزینه های مربوط به خرید دستگاه حفاری و...، هزینه احداث تونل مکانیزه در شهر مقدس قم به ازاء هر متر طول ۱۴/۵ میلیون تومان رقم خورد که در مقایسه با سایر پروژه‌های مشابه از نظر حجم و زمان، متری ۳ الی ۴ میلیون تومان ارزانتر است.
مدیر عامل سازمان قطار شهری قم خاطر نشان کرد: در صورتیکه کارفرما ( سازمان قطار شهری شهرداری قم ) قصد مالکیت دستگاه حفاری (TBM) و خرید از پیمانکار را داشت، می بایست مبلغ ۶.۴۳۴.۶۴۱ یورو ( طبق مفاد قرارداد) به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، پرداخت می کرد، لذا با توجه به اینکه این مبلغ حسب شرایط وقت، پرداخت نشد، مشاور کارفرما براساس بند ۱۷ فصل ۴ شرایط عمومی پیمان، (حدودا ۳ سال بعد از اتمام کار دستگاه) در مهرماه سال ۱۳۹۸ ، مجوز خروج دستگاه را طبق مفاد قرارداد فیمابین صادر کرد.
وی در پاسخ به سوالی در مورد علت عدم شروع اجرای خط B مترو با وجود دستگاه حفاری (TBM) مستقر، بیان داشت: با وجود پروژه های نیمه کاره منوریل و خط۱مترو قم، دولت وقت، رسما اعلام کردموافق راه‌اندازی خط B مترو قم به عنوان یک پروژه جدید دیگر نیست و چنانچه شهرداری قم اصرار بر اجرای خط B مترو دارد، بایستی از محل منابع داخلی، هزینه های ساخت پروژه را تامین کند.
انگشت باف ادامه داد: در آن برهه زمانی، این کار امکان پذیر نبود و عملا با توجه به عدم حمایت دولت در آن زمان، پرداخت هزینه ۶.۴ میلیون یورویی و سایر هزینه های سنگین مرتبط با جابجایی، تعمیر و نگهداری دستگاه حفاری نیز در صورت تملک شهرداری، توجیه فنی و اقتصادی نداشت.
وی در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص نگرانی های پیش آمده درباره دستگاه حفار، عنوان کرد: در ابتدای پروژه (سال ۱۳۸۹)، شهرداری قم قصد داشت که رأساً از طریق شرکت هرن کنشت آلمان نسبت به تامین دستگاه حفار اقدام کندو لیکن با توجه به اینکه این مهم بنا به دلایلی از جمله تحریم و...  محقق نشد، احتمال می رود همچنان برخی تصورشان بر این باشد که دستگاه توسط شهرداری قم خریداری شده، در حالیکه پیمانکار خود نسبت به تأمین و راه اندازی در سال ۱۳۹۲دستگاه اقدام کرد.


تاریخ: ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
منبع: https://enghelab-news.ir/۸۰۳۱


 
 
  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
کلیدواژه ها: مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم | دستگاه حفاری تونل مکانیزه (TBM) | قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) | دستگاه حفار |
دفعات مشاهده: 341 بار   |   دفعات چاپ: 41 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

انجمن تونل ایران Iranian Tunneling Association
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4710