[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: صفحه اصلي درباره انجمن اخبار و رویدادها جستجو ثبت نام ارتباط با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با انجمن::
کارگروه های تخصصی::
اخبار رویدادها::
اخبار علمی::
عضویت در انجمن::
اعضای انجمن::
بانک اطلاعات تونل::
انتشارات::
بخش آموزش::
پیوندها::
گالری تصاویر::
دانلود::
کنفرانسهای تونل::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
اخبار جدید
..
چهاردهمین کنفرانس تونل ایران
..
نهادهای وابسته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تبریک سال نو
:: نشست علمی: نقش فضاهای زیرزمینی شهری در توسعه پایدار (زمین شناسی و محیط زیست)
:: پیام رئیس انجمن
..
:: توسعه خطوط مترویی مشهد حمایت بیشتر دولت را می‌طلبد ::
 | تاریخ ارسال: 1401/8/9 | 
توسعه خطوط مترویی مشهد حمایت بیشتر دولت را می‌طلبد
مدیر عامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: قطار شهری مشهد یکی از پروژه‌های ملی و پر هزینه است که توسعه خطوط مترو در این کلانشهر، حمایت و مشارکت بیشتر دولت را می‌طلبد.












کیانوش کیامرز روز پنجشنبه در نشست مدیران شهری مشهد با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در مشهد افزود:  اوراق مشارکت مصوب مجلس برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۲ هزار میلیارد تومان است که نیمی از آن سهم دولت و نیم دیگر سهم شهرداری است.
وی خاطر نشان کرد: ۹ کلانشهر کشور در حال ساخت مترو و سایر کلان‌شهرها نیز در حال توسعه ناوگان اتوبوسرانی هستند و عددی که امسال تخصیص داده شده بسیار کم است و به هر کلانشهر رقمی کمتر از ۸۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.
کیامزر ادامه داد: هزینه اجرای هر کیلومتر خط قطارشهری هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است و با این رقم کمتر از نیم کیلومتر خط اجرا می شود.
مدیر عامل شرکت قطار شهری مشهد افزود: از اعضای کمیسیون عمران مجلس انتظار داریم میزان اوراق مشارکت برای توسعه حمل و نقل عمومی کلانشهرها را از ۱۲ هزار میلیارد تومان به ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش دهد.
لزوم افزایش ظرفیت خط یک قطار شهری مشهد
رییس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این نشست اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی در خط یک قطارشهری مشهد، باید ۳۰۰ هزار مسافر در روز با ۱۲۰ واگن در مشهد جابه‌جا شوند اما هم اینک روزانه تنها ۱۷۰ هزار مسافر با ۶۰ واگن جابه‌جا می‌شوند.
ایمان فرهمندی افزود: ظرفیت واگن‌های فعال بسیار کم است و مردم از این وضعیت ناراحت هستند، همچنین خط ریلی گلبهار و انتهای خط یک نیز متصل خواهد شد که با این اتفاق تعداد زیادی مسافر به قطارشهری اضافه می‌شود، بنابراین نیاز است که ظرفیت به صورت جدی افزایش یابد.
وی اضافه کرد: در سال ۹۶ برای تامین واگن‌ها مجوز اخذ شده تا از کنسرسیوم شرکت واگن‌سازی تهران و تامین کننده چینی ۶۰ دستگاه را دریافت کنیم، اما وزارت صمت جلوی این کار را گرفت، همچنین از همان سال تاکنون شرکت "مبنا" تلاش می‌کند نمونه این واگن‌ها را بسازد که تاکنون میسر نشده است.
رییس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: نیازمند مساعدت مجلس برای اخذ مجوز حداقل ۲۰ دستگاه واگن از کنسرسیوم شرکت واگن‌سازی تهران و تولید کننده چینی هستیم تا نیاز شهر را برطرف کنیم.
خط یکم قطار شهری مشهد به طول ۱۹ کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیل‌آباد این شهر، اسفند ۱۳۸۹ به بهره‌برداری رسید و هم‌اکنون روزانه به طور میانگین ۱۳۰ هزار نفر در این مسیر جا به‌جا می‌شوند. مسیر توسعه ۴.۵ کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسید.
عملیات حفاری ۱۴.۵ کیلومتری خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی پانزدهم بهمن ۱۳۹۴ به پایان رسید و اسفند سال ۱۳۹۵ مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر بهره‌برداری شد.
اواخر اسفند ۱۳۹۶ نیز با بهره برداری از ۲ کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاه‌های سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی به بهره برداری رسیدند و در سفر اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ رییس جمهوری وقت به مشهد، این خط با خط یکم در ایستگاه شریعتی پیوند خورد و ادامه این خط در ایستگاه میدان شهید کاوه نیز ۱۸ مرداد همان سال بهره‌برداری شد.
عملیات حفاری خط سوم قطار شهری مشهد نیز به طول ۳۰ کیلومتر، که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش می‌دهد، از نیمه دوم فروردین سال ۱۳۹۵ آغاز شده است.
عملیات حفاری خط چهارم نیز به طول ۱۷.۵ کیلومتر از انتهای خواجه ربیع تا شهرک شهید رجایی با ۱۵ ایستگاه از خرداد ۱۴۰۰ آغاز شد.


تاریخ: ۱۴۰۱/۰۸/۰۵
منبع: https://www.irna.ir/news/۸۴۹۲۵۱۰۷


 
 
  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
کلیدواژه ها: مدیر عامل شرکت قطارشهری مشهد | توسعه خطوط مترویی مشهد | عملیات حفاری | خط دوم قطار شهری مشهد | عملیات حفاری خط چهارم |
دفعات مشاهده: 171 بار   |   دفعات چاپ: 20 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

انجمن تونل ایران Iranian Tunneling Association
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645