[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: صفحه اصلي درباره انجمن اخبار و رویدادها جستجو ثبت نام ارتباط با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با انجمن::
کارگروه های تخصصی::
اخبار رویدادها::
اخبار علمی::
عضویت در انجمن::
اعضای انجمن::
بانک اطلاعات تونل::
انتشارات::
بخش آموزش::
پیوندها::
گالری تصاویر::
دانلود::
کنفرانسهای تونل::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
اخبار جدید
..
چهاردهمین کنفرانس تونل ایران
 
 چهاردهمین کنفرانس تونل ایران
..
نهادهای وابسته
..
اعضای حقوقی انجمن
شرکت مهندسی گرانسا پارس
قرارگاه سازندگی قائم
شرکت تجهیز تونل جوان
شرکت دماوند سفید پارسیان
شرکت الماسه ساز
شرکت کیمیا نشان تاک
پایند آب کوشا
عمران دشت فراساز
مهندسین مشاور پایداری سازه و راه (پاسار)
افزودنی های سیمان نوژان
افرافرآیند آرمان شریف
ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور
مهندسین مشاور خاک پی کرمان
عمران تونل جوان
صنایع شیمی ساختمان آبادگران
آرمان سازه الموت
ارس پولاد
توچال
تونل سازان سپاهان
ته تیس
خوش نماسازان غرب
ساختمانی و مهندسی رآورا
مشاور راه ور ایران
سابیر بین الملل
سعادت یول آذربایجان
مهندسین مشاور فراکاوان فارس
فنی مهندسی خندق
کندوان پارس
مهندسی مشاور مدیریت طرح رهیاب
ساختمانی معتبر
مقاوم سازی پیشرفته پرمایون
مهندسی بهسازان فرنود حفار
ساختمانی بام راه
مهندسین مشاور شارین سازه
مهندسی ساروج پی زمین
مهندسی پیشگام صنعت امین
مهندسین مشاور ره پی طرح
کلان راه کیان کار
مهندسین مشاور پادنا زیستا فن
شرکت پوشش صنعت الوند
شرکت مهندسین مشاور آریا هنگارد
"شرکت مهندسی سنگ آزمای ""ساوند"""
شرکت پلیمر گستر داتیس
شرکت نوین سازه پیشگام
شرکت فراز راه معین
شرکت ساختمانی متاراه
شرکت سپیران پژوهش غرب
شرکت مهندسین مشاور سیویار
شرکت مهندسین مشاور آرسیکا
شرکت سازمند هنرسازان پیشگام
شرکت نیمرخ
شرکت بین اللملی استراتوس
 شرکت مهندسی آتشباری نوین قله شکن
 شرکت ساختمانی بالاگر
 شرکت جهان کوثر
شرکت مهندسین مشاور خاک خوب
شرکت ساختمانی راهسازی راموز
 شرکت ساختمانی زیگورات
 شرکت مهندسان مشاور سانو
 شرکت کانی کاوان شرق
 شرکت مهندسین مشاور لانیز
 شرکت ماشین سازی آیکهوف
 شرکت آهون ساز
شرکت آرمه تاب گسترش
شرکت ساختمانی آبسا
 شرکت ساختمانی بام راه
 شرکت سازه راه
 شرکت مهندسین مشاور برداشت
 شرکت مهندسین مشاور پنجه روان
 شرکت جهاد توسعه منابع آب
 شرکت سیویل دز
 شرکت مهندسین زایندآب
 شرکت مهندسی خاک پی – تهران
 قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص)
 شرکت مهندسی تهران - بوستن
 شرکت مهندسی پل و ساختمان الموت
 شرکت ساختمانی اس-دی-ام
 شرکت مهندسی مهاب قدس
 شرکت مهندسان مشاور معدنکاو
 شرکت جهاد نصر کوثر
 پژوهشکده حمل و نقل
 شرکت جهاد نصر خراسان
 شرکت مهندسی سازبن‌پژوه
 سازمان قطار شهری تبریز
 شرکت ساختمانی ژیان
 شرکت ساختمانی سپانو
 موسسه فاطر
موسسه عمران
 شرکت هرانکنشت
 شرکت فن آوری داده های زمین (ژئوبایت)
 شرکت مهندسی سازه بتن خاورمیانه
 شرکت نصر اصفهان
 شرکت مهندسین مشاور ایمن سازان
 شرکت تونل سازان ایران
 شرکت ساختمانی دیوار مسلح
 شرکت ساختمانی راهسازی ایران
 شرکت مشاور عمران ایران
 شرکت نیمرخ
 موسسه حراء
 شرکت مهندسی گمانه کاو
 شرکت تعاونی و معدنی دانش فن
 شرکت مهندسین مشاور هگزا
 شرکت جهاد نصر لرستان
 شرکت مهندسی پی فراز پایاب
 شرکت مهندسی ساحل گستر سیمین
 شرکت تیراژ
 شرکت سداد
 شرکت صنایع برق و الکترونیک مهرگان
 شرکت مهندسین مشاور و پژوهش عمران راهور
 شرکت ماشین‌سازان حفار صنعت یدک
 شرکت جهاد نصر حمزه
 شرکت تالون
 شرکت مهندسی سازه سپهر سازه توس
 شرکت مهندسین مشاور طرح توسعه محور
 شرکت پارس گنایس
 شرکت ساختمانی پلسنگ سنندج
 شرکت مهندسین مشاور کوهستان راه
 شرکت بین‌المللی نام‌آوران راه و ابنیه
 شرکت مهندسین مشاور راهیاب بهینه
 شرکت سنگ سیر کارون
 شرکت ابزار خاک
 شرکت مهندسین مشاور کاوش‌راه
 شرکت مهیار
 شرکت سابیر نیرو
 شرکت مهندسین مشاور طرح و سازه کاسپین
 شرکت هرن کنشت ایران (سهامی خاص)
 شرکت سازه ماندگار مایان
 شرکت آب راه ماشین
 شرکت مهندسین مشاور بهاب نواندیش
 شرکت مهندسی بتن سازان مهر
 شرکت خدمات معدنکاری اسپیر
 شرکت مهندسین مشاور ری آب
 شرکت مهندسین مشاور سگال
شرکت مهندسین مشاور سهند ترانشه
 شرکت مهندسان مشاور راه گستر
مشارکت سهند آذر و ناودیس راه (سانا)
شرکت مهندسین مشاور گراب آریا
 شرکت تونل پاژ
 شرکت گسترش ماشین آلات ریلی
 شرکت طرح و توسعه بلند پایه
شرکت ناودیس راه
 شرکت مهندسی بناسازان کژال
 شرکت مهندسین مشاور فراکاوان فارس
 شرکت سعادت یول آذربایجان
 شرکت ساختمانی و مهندسی راورا
 شرکت کندوان پارس
 شرکت مهندسی خندق
 شرکت مهندسین مشاور ری آب
 شرکت راهسازی و عمران ایران
 شرکت ساختمانی معتبر
 شرکت ساختمانی توچال
شرکت هرنکنشت آگ - شعبه ایران
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: جلسه اعضای انجمن تونل ایران با تعدادی از فعالان حوزه مدلسازی اطلاعات ساخت (BIM)
:: حضور موفق نمایندگان انجمن تونل ایران در مجمع عمومی و کنگره جهانی تونل ۲۰۲۲ کپنهاگ
:: تمدید مهلت ارسال مقالات کنفرانس چهاردهم تونل
..
:: "تونل متوسلیان" چشم انتظار بخش خصوصی ::
 | تاریخ ارسال: 1401/3/30 | 
"تونل متوسلیان" چشم انتظار بخش خصوصی
سالهاست که مدیریت شهری سعی دارد که بزرگراه صیاد شیرازی را از بن بست خارج کرده و به کارکرد اصلی اش که همان تسهیل در جریان عبور و مرور است برگرداند؛ اما هنوز موفق نشده است.










بزرگراه شهید صیاد شیرازی یکی از معدود بزرگراه‌هایی است که در میدان اصلی شهر پایان می‌یابد؛ این بزرگراه از بزرگراه ارتش شروع و در میدان سپاه پایان می‌یابد و این مسئله سبب شده است که در اکثر اوقات روز شاهد ترافیک سنگینی در حوالی میدان سپاه و چراغ قرمز معروفش باشیم.
حجم زیادی از خودروهای بزرگراه صیاد آنهم با چند لاین تردد به یکباره وارد میدان کوچک سپاه می‌شوند و با توجه به حرکت سایر خودروها در جعات مختلف میدان، شاهد ترافیک سنگین به خصوص در هنگام شب در این بزرگراه هستیم تا صف خودروهای متوقف شده بتوانند وارد میدان سپاه شوند. این ترافیک سنگین صیاد شیرازی در شب ها مدیران شهری را بر آن داشت که فکری به حال احداث ادامه بزرگراه صیاد شیرازی کنند و براساس برنامه‌ریزی ها این بزرگراه را به آزادگان متصل کنند و با توجه به قرارگیری بافت بازار، مجلس و بافت قدیمی و میراثی تهران مقرر شده بود که این ادامه مسیر از فضاهای زیرسطحی و به شکل تونل آنهم سه طبقه باشد.
اقبال شاکری رئیس اسبق کمیته عمران شورای شهر اعلام کرده بود که احتمالاً این تونل یک تونل بیش از هشت کیلومتری، سه طبقه خواهد شد که دو طبقه آن مربوط به رفت و آمد ترافیکی است و طبقه زیرین برای بحث تهویه و تاسیسات تونل پیش بینی می‌شود. ضمن اینکه سعی می‌شود این تونل در منطقه پر ازدحام شهر و بازار وصل شود.
بررسی ها نشان داد که هرچند  تونل متوسلیان قرار است زیر زمین ساخته شود و معارض آن چنانی ندارد؛ اما بسیار پرخرج و هزینه بردار است و ساخت آن به جیب شهرداری نمی خورد، به همین دلیل پیشنهاد داده شد که این تونل به روش BOT ساخته شود، اصطلاح "بی.او.تی" به قراردادهای ساخت، بهره‌برداری و واگذاری می گویند که در سالهای اخیر در جهت آزادسازی اقتصادی، جلب سرمایه‌های خارجی و دسترسی به تکنولوژی پیشرفته مورد توجه قرار گرفته است و این امکان را به دولت و دستگاه‌های بزرگ می‌دهد که بتوانند منابع مالی، مدیریت و توانایی‌های بخش خصوصی داخلی و خارجی را به سمت پروژه‌های زبربنایی سوق دهند.مدتی بحث ساخت تونل متوسلیان مسکوت ماند و اتفاقی در این خصوص رخ نداد تا اینکه علیرضا زاکانی شهردار تهران در یکی از برنامه های خبری خود مجددا خبر از اجرای پروژه شهید متوسلیان به صورت تونل شهری داده و گفته بود: به دنبال این هستیم تا پروژه بزرگراهی شهید متوسلیان را که ادامه بزرگراه شهید صیاد شیرازی تا بزرگراه آزادگان و حدود ۹ کیلومتر است را به زیر زمین ببریم تا در قالب تونل شهری ساخته شود و یک گشایش شمالی جنوبی در میانه شهر تهران ایجاد شود.
بعد از این سخنان عنوان شد که در جلسه ای راهکارهای تامین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای پروژه احداث تونل شهید متوسلیان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است و بار دیگر تاکید شده بود که این تونل  در قالب اجرای یک پروژه مشارکتی ساخته شود. هرچند که معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران می‌گوید که بنا به مصوبه شورای شهر، شهرداری نمی‌تواند حتی یک ریال نیز صرف ساخت تونل متوسلیان کند و باید بخش خصوصی وارد عمل شود.
عباس شعبانی در گفت وگو با ایسنا، در مورد آخرین تصمیمات شهرداری برای ساخت تونل شهید متوسلیان، می‌گوید: ساخت تونل شهید متوسلیان یک الزام است، چرا که یک محوری را از بن بست خارج می‌کند و دقت داشته باشید که مردمی که در محدوده بزرگراه صیاد شیرازی زندگی می‌کنند برای آنکه به سمت جنوب تهران حرکت کنند یا باید از مسیر پرترافیک داخل شهر یعنی میدان بهارستان، میدان شوش و ... عبور کنند و یا با طی مسافتی از بزرگراه موازی امام علی (ع) استفاده کنند.
وی با بیان اینکه اتوبان صیاد شیرازی با شرایط فعلی کارایی لازم را ندارد، ادامه می دهد: شما پس از اتمام مسیر از بزرگراه صیاد شیرازی وارد میدان سپاه که یک میدان کوچک است می‌شوید و حجم بالای خودروهای ورودی به این میدان کوچک سبب اختلال در تردد شده است.معاون شهردار تهران با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای شهر ساخت تونل متوسلیان باید با اعتبارات بخش خصوصی باشد، می گوید: بر اساس مصوبه شورای شهر تهران شهرداری حتی یک ریال نیز نمی‌تواند از اعتبارات خود صرف ساخت تونل متوسلیان کند و تنها راه ساخت تونل جذب اعتبارات بخش خصوصی است.
شعبانی با بیان اینکه احداث این تونل می‌تواند به رفع گره ترافیکی در این منطقه کمک کند، می افزاید: در حال حاضر محور بزرگراهی (صیاد شیرازی) به یکباره قطع شده و خودروها از بزرگراه وارد یک معبر درجه ۲ می‌شوند که این میدان کوچک نمی‌تواند جریان تردد خودروهای ورودی را مهار کند و به همین علت ترافیک ایجاد می‌شود.وی با بیان اینکه هیچ گزینه‌ای غیر از ادامه بزرگراه صیاد شیرازی نداریم، می افزاید: در ادامه مسیر تونل متوسلیان محور بازار، مولوی، بهارستان و شوش را پشت سر می‌گذاریم که این مسیر پر از ترافیک است و لازم است که از میدان سپاه تا بزرگراه آزادگان، بزرگراه صیاد شیرازی که نام این قسمت را شهید متوسلیان نامگذاری کردند، ادامه داشته باشد.معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با بیان اینکه شهرداری نقش تسهیل گری دارد و می‌تواند سرمایه گذاران را کمک کند و مجوز و مستندات قانونی را ارائه کند، می‌گوید: البته در فاز یک دوباره تونل متوسلیان بازطراحی شده است و تغییراتی ایجاد شده که برای سرمایه گذاران جذاب باشد.
وی ادامه می‌دهد: در نمایشگاه فرصت‌های سرمایه گذاری شهرداری که در تیر ماه برگزار خواهد شد تونل متوسلیان را معرفی می‌کنیم و اگر سرمایه گذاری استقبال کرد با آنها همکاری‌های لازم را خواهیم داشت تا این مسئله به ثمر بنشیند.
به گزارش ایسنا، در آخرین جلسه شورای ترافیک تهران مجوز ساخت تونل شهید متوسلیان مشروط به تامین منابع خارج از بدنه شهرداری تهران به تصویب رسید و حالا باید دید سرمایه گذاری برای ساخت این تونل پیدا می شود یا خیر؟.


تاریخ: ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
منبع: https://www.isna.ir/news/۱۴۰۱۰۳۲۶۱۸۶۸۴



 
 
  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
کلیدواژه ها: چشم انتظار بخش خصوصی | بزرگراه صیاد شیرازی | میدان سپاه | تونل | ساخت تونل شهید متوسلیان |
دفعات مشاهده: 293 بار   |   دفعات چاپ: 64 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

انجمن تونل ایران Iranian Tunneling Association
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 47 queries by YEKTAWEB 4463