[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: صفحه اصلي درباره انجمن اخبار و رویدادها جستجو ثبت نام ارتباط با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با انجمن::
کارگروه های تخصصی::
اخبار رویدادها::
اخبار علمی::
عضویت در انجمن::
اعضای انجمن::
بانک اطلاعات تونل::
انتشارات::
بخش آموزش::
پیوندها::
گالری تصاویر::
دانلود::
کنفرانسهای تونل::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
اخبار جدید
..
چهاردهمین کنفرانس تونل ایران
..
نهادهای وابسته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تبریک سال نو
:: نشست علمی: نقش فضاهای زیرزمینی شهری در توسعه پایدار (زمین شناسی و محیط زیست)
:: پیام رئیس انجمن
..
:: پیگیری پروژه/ محور پلدختر-معمولان- خرم‌آباد تنها ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد ::
 | تاریخ ارسال: 1401/3/4 | 
پیگیری پروژه/ محور پلدختر-معمولان- خرم‌آباد تنها ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
محور پلدختر-معمولان- خرم‌آباد در جریان سیل ۹۸ آسیب جدی دید و بعد از آن قرار شد محور جدید احداث و به بهره‌برداری برسد.










با وجود گذشت سه سال از سیل مخرب ۱۳۹۸ و آسیب‌دیدگی ۶۰ درصدی محور پلدختر-معمولان- خرم‌آباد، این پروژه در پیچ و خم کمبود اعتبارات قرار گرفته است.
در مجموع این پروژه در چهار قطعه تعریف شده است و هم‌اکنون تنها ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
احمدرضا دالوند معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان در جریان بازدید از قطعه اول محور پلدختر -معمولان- خرم‌آباد که در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سه سال است که از موضوع سیل ۹۸ گذشته است و حدود ۶۰ کیلومتر از این محور تخریب شد؛ متاسفانه بعد از گذشت بیش از دو سال تمام مسیر به طور متوسط تقریباً ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی در ادامه یکی از موضوعات مهمی که باعث عدم پیشرفت این پروژه شده را تأمین منابع مالی عنوان کرد و افزود: با پیگیری‌های انجام شده در مرکز، قطعه اول و سوم این پروژه از طریق تهاتر نفت با قرارگاه خاتم تامین مالی ‌می‌شود و قطعه دوم و چهارم بر اساس تسهیلات ماده ۵۶ که مصوب نیز شده تامین خواهد شد.
محور پلدختر -معمولان- خرم‌آباد مسیر جایگزین بزرگراه خرم‌زال محسوب می‌شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان خاطرنشان کرد: با این دو روش تامین مالی روند پیشرفت پروژه شتاب بیشتری به خود می‌گیرد.
وی افزود: لرستان در مسیر کریدور شمال به سمت جنوب و جنوب غربی قرار دارد و این محور در مواقع حادثه و سیل، مسیر جایگزین بزرگراه خرم‌زال محسوب می‌شود، بنابراین برای استان بسیار حائز اهمیت است.
دالوند با اشاره به مشکلات توپوگرافی در این مسیر گفت: حفاری تونل و احداث پل‌های مرتفع از موضوعاتی است که باعث کند شدن روند پیشرفت کار می‌شود و امیدواریم با توجه به برنامه زمان‌بندی قرارگاه و تسریع در عملیات اجرایی قطعه اول محور خرم‌آباد، معمولان، پلدختر که حدود ۱۸.۵ کیلومتر است تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.
اعتبار محور  پلدختر-معمولان- خرم‌آباد از ماده ۵۶ و تهاتر نفت در حال پیگیری است
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان  با بیان اینکه تامین اعتبار این پروژه را از دو محل ماده ۵۶ و تهاتر نفت در حال پیگیری هستیم، گفت: با توجه به اینکه این پروژه در چهار قطعه قرار دارد بنا داریم دو قطعه از محل ماده ۵۶ و دو قطعه از محل تهاتر نفت تامین اعتبار شوند.
این مسئول افزود: چنانچه بتوانیم این اعتبارات را جذب کنیم مشکل اصلی پروژه برطرف خواهد شد و این پروژه شتاب خواهد گرفت.
دالوند بیان کرد: در حال حاضر قطعه اول و چهارم این پروژه فعال است و در قطعه چهارم ۱۰۰ میلیارد تومان پیمانکاران مطالبه دارند.
وی عنوان کرد: ماده ۵۶ این پروژه مصوب شده و مقداری گیر قراردادی دارد که در حال پیگیری حل آن هستیم  و چنانجه به انجام برسد مطالبات پرداخت خواهد شد و اجرای آن شتاب بیشتری خواهد گرفت.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان افزود: متاسفانه هماهنگی بین بخشی و بین دستگاهی در لرستان ضعیف است.
نبود اعتبار سبب شده ادامه کار احداث این محور با مشکل مواجه می‌شود
در این خصوص سید حمیدرضا کاظمی،  نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی نیز بیان کرد: برای احداث محور جدید پلدختر در دولت گذشته خیلی پیگیری‌ها انجام دادیم که این محور در قالب سه قطعه به پیمان رفت اما متاسفانه اعتبار به پیمانکاران که یکی از آنها قرارگاه خاتم الانبیاست و دو پیمانکار دیگر است پرداخت نشد.
وی ادامه داد: در حال حاضر پیمانکار قطعه چهارم این مسیر که ورودی پلدختر است و از مورانی تا پلدختر بوده و بیش از ۹۰ میلیارد تومان طلب دارد و چنانچه این مبلغ وصول نشود نمی‌تواند ادامه کار دهد.
نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی گفت: چنانچه این پیمانکاران به لحاظ اعتباری شارژ نشوند ادامه کار احداث این محور با مشکل مواجه می‌شود.
در سفر اخیر هیات دولت به لرستان، ۳۰۰ میلیارد تومان مصوب شد که هنوز ابلاغ نشده است
کاظمی عنوان کرد: در سفر اخیر هیات دولت به لرستان، ۳۰۰ میلیارد تومان مصوب شد که هنوز ابلاغ نشده است.
وی با بیان اینکه از یک و نیم سال گذشته تاکنون از طریق ماده ۵۶ پیگیری کردیم تا بتوانیم اعتباری اخذ کنیم تا کار تعطیل نشود، بیان کرد: با توجه به اینکه ماده ۵۶ سقفی دارد باید بانک مرکزی تایید و بعد از آن سازمان مدیریت تضمین کند و همه این مراحل طی شده و تضامین هم انجام گرفته و به بانک ملی به عنوان بانک محور ابلاغ شده تا این کار انجام شود.
نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: هم‌اکنون نیز پیگیریم و چنانچه ۳۳۰ میلیارد تومان تخصیص و به پروژه تزریق شود عملیات اجرایی این پروژه ادامه پیدا خواهد کرد.
همکاری وزارت راه و شهرسازی و بانک‌ها برای ادامه احداث محور جدید پلدختر ضروری است
کاظمی گفت: انتظار می‌رود وزارت راه و شهرسازی و بانک‌ها همکاری لازم را داشته تا این پروژه مهم و حیاتی که ارتباط چندین استان را با مرکز کشور و ارتباط پلدختر و روستاهای آن را با مرکز لرستان برقرار می‌کند تعطیل نشود.
وی اظهار کرد: از محل تهاتر نفت نیز مبلغی برای این پروژه در نظر گرفته شده است و چنانچه به نتیجه برسد یقینا اتمام کننده کار خواهد بود.


تاریخ: ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
منبع: https://www.isna.ir/news/۱۴۰۱۰۳۰۱۰۰۹۰۸


 
 
  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
کلیدواژه ها: معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان | قطعه اول محور پلدختر -معمولان- خرم‌آباد | تأمین منابع مالی | قرارگاه خاتم الانبیا |
دفعات مشاهده: 274 بار   |   دفعات چاپ: 72 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

انجمن تونل ایران Iranian Tunneling Association
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645