در گفتگو با مهر اعلام شد
هزینه ساخت هر کیلومتر آزادراه ۲۰ میلیارد؛ تهران-شمال ۱۳۰ میلیارد
معاون ساخت آزادراه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: در حال حاضر هزینه احداث هر یک کیلومتر آزادراه در مسیرهای با شرایط عادی، ۲۰ میلیارد تومان است.
جزئیات ۵۸۰ کیلومتر آزادراهی که تا پایان ۱۴۰۰ احداث میشوند
این مقام مسئول درباره آزادراههای در دست ساخت کشور گفت: بنای ما این است که حدود ۵۸۰ کیلومتر آزادراه را تا پایان این دولت به بهره برداری برسانیم؛ به نحوی که آزادراههای تهران-شمال و همت-کرج که مجموعاً ۵۰ کیلومتر بوده و ۵۰۰ کیلومتر مابقی نیز سایر آزادراهها شامل کنارگذر جنوبی تهران (آببیک-چرمشهر) با ۱۶۰ کیلومتر را شامل میشود که حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
به گفته بهرامی، ۲۲۵ کیلومتر آزادراه اصفهان-شیراز که صحیحتر آن است که به آن شیراز-اصفهان اطلاق شود؛ از ایزدخواست آغاز شده و تا جاده سپیدان فارس ادامه دارد که این پروژه نیز، تک فاز بوده و تا کل ۲۲۵ کیلومتر آن تکمیل نشود، قابل بهره برداری نیست؛ اما تاکنون نزدیک ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و کل عملیات ابنیه این آزادراه به اتمام رسیده و روسازی آن در حال انجام است.
به گفته معاون ساخت و توسعه آزادراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، ۹ کارخانه آسفالت سازی در کارگاه آزادراه اصفهان-شیراز در حال تولید هستند؛ اما وزارت دفاع و دولت باید هر چه سریعتر آورده خود را به این آزادراه منتقل کنند تا قبل از سال ۱۴۰۰ پروژه آزادراه اصفهان-شیراز به اتمام برسد.
وی ادامه داد: مجموع این دو آزادراه (کنارگذر جنوبی تهران و اصفهان-شیراز) حدود ۴۰۰ کیلومتر است؛ ضمن اینکه آزادراه اصفهان-شیراز، ۱۳۵ کیلومتر از مسیر فعلی بین اصفهان و شیراز را کوتاه میکند که مسیر بسیار زیادی است؛ این دو آزادراه جزو اولویتهای اصلی کشور در آزادراه سازی هستند؛ چراکه هم در زمان سفر، هم مسافت و هم مصرف سوخت صرفه جویی به دنبال دارند؛ ضمن اینکه بخشی از کریدورهای ترانزیتی کشور شامل کریدورهای شمال جنوب (اصفهان-شیراز) و غرب به شرق (کنارگذر جنوبی تهران) محسوب میشوند.
هزینه احداث هر ۱ کیلومتر آزادراه: ۲۰ میلیارد تومان / تهران-شمال ۱۳۰ میلیارد تومان
بهرامی در خصوص هزینه احداث هر یک کیلومتر آزادراه تصریح کرد: هزینه ساخت آزادراهها در مناطق جغرافیایی مختلف، متفاوت است؛ به عنوان مثال ساخت هر کیلومتر آزادراه تهران-شمال حدود ۱۳۰ کیلومتر هزینه در بر دارد که ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه تمام شده آن است؛ در حالی که ارزش فعلی آن، به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان میرسد که اگر به ۳۲ کیلومتر تقسیم شود، هر یک کیلومتر آن ۱۳۰ میلیارد تومان هزینه داشته است؛ این در شرایطی است که در قطعه یک آزادراه تهران-شمال، آنچه احداث شد، راه نبود، یک ساختمان بود که مجموعهای از پلها، تونل، گالریها و نهایتاً راه است؛ ضمن آنکه رشته کوه البرز از نقطه نظر زمین شناختی و نیز ساخت و ساز، جز کوههای سخت محسوب میشود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر هزینه هر یک کیلومتر آزادراه در مسیرهای با شرایط عادی و مستقیم که نیازی به احداث تونلها یا پلهای متعدد ندارد، به ۲۰ میلیارد تومان میرسد؛ اما باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که هزینه احداث با هزینه تمام شده متفاوت است؛ چون به هزینه تمام شده، مواردی چون تملک اراضی، شرکتهای مشاور، آزمایشگاه مکانیک خاک و طراحی آن هم اضافه میشود.
تورم بخش راهسازی، ۱۸۰ درصد در ۲ سال / ۲۰۰ میلیون لیتر صرفه جویی مصرف سوخت با ساخت ۲ آزادراه
معاون مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه خاطرنشان کرد: از سال ۹۶ تا کنون، بیش از ۱۸۰ درصد تورم در بخش راهسازی داشتهایم که تعدیل آن، در فهرست بهای پروژهها وارد شده است.
این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: اگر دو آزادراه کنارگذر جنوبی تهران و اصفهان- شیراز راه بیفتند، به تنهایی حداقل ۲۰۰ میلیون لیتر صرفه جویی در مصرف سوخت سالیانه دارند که معادل مصرف سوخت سه روز کشور است یا میزان صرفه جویی ای که بهره برداری از آزادراه تهران-شمال در مصرف سوخت دارد، معادل یک روز مصرف سوخت کشور است؛ بنابراین اگر ۵۰ پروژه آزادراه سازی در کشور به راه بیفتد، میتوانیم معادل مصرف ۵۰ روز سوخت در کشور، صرفه جویی داشته و بنزین مازاد را صادر کنیم که ارزش افزوده بسیار بالایی دارد.
هزینه احداث ۵۰ کیلومتر رمپ و لوپ کنارگذر، بیشتر از هزینه ساخت ۱۶۰ کیلومتر آزادراه
معاون ساخت و توسعه آزادراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، با بیان اینکه آزادراه کنارگذر جنوبی تهران (آبیک-چرمشهر) که طول آن ۱۶۰ کیلومتر است، ۵۰ کیلومتر دیگر نیز رمپ و لوپ برای دسترسی به آزادراههای متقاطع (قم و ساوه) و دیگر محورهای اصلی و فرعی واقع در طول این مسیر دارد، بیان داشت: هزینه احداث آنها بالاتر از هزینه ساخت خودِ آزادراه است.
تاریخ: 98/12/05
منبع: https://www.mehrnews.com/news/4861333
|