[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: صفحه اصلي درباره انجمن اخبار و رویدادها جستجو ثبت نام ارتباط با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با انجمن::
کارگروه های تخصصی::
اخبار رویدادها::
اخبار علمی::
عضویت در انجمن::
بانک اطلاعات تونل::
انتشارات::
بخش آموزش::
پیوندها::
گالری تصاویر::
دانلود::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
اخبار
..
نهادهای وابسته

انجمن بین المللی تونل (ITA)

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: مسابقه عکاسی و کتاب برتر - سیزدهمین کنفرانس تونل
:: سخنرانی علمی - کاربردی
..
:: جزئیات 4 خط جدید مترو تهران ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۷/۱۳ | 

جزئیات 4 خط جدید مترو تهران

 

معاون مطالعات و برنامه‌ریزی سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران ضمن تشریح سه محور طرح جامع حمل ونقل تهران، جزئیات 4خط جدید مترو تهران را که قرار است در افق 1420تکمیل شود را تشریح کرد.
محبوبه ذاکری‌سهی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد برنامه‌های آتی شهرداری تهران برای توسعه حمل و نقل با بیان اینکه در حال حاضر، تمرکز طرح‌ها و پروژه‌های جاری معاونت حمل و نقل و ترافیک تهران بر توسعه و ایجاد حمل و نقل همگانی و پاک متمرکز است؛ گفت: این معاونت بنا دارد با روش‌های  کارآمد، میزان تمایل استفاده از حمل و نقل عمومی  را در مقابل حمل و نقل شخصی افزایش دهد.وی با بیان اینکه برای تحقق استقبال مردم از حمل ونقل عمومی دو راهکار توسعه و ارتقای بهره وری حمل و نقل همگانی و همچنین اعمال روش‌های مناسب مدیریت تقاضای حمل و نقل را در دستور کار قرار دادیم.
ذاکری با بیان این که طرح‌های زیاد و ارزشمندی در معاونت برای تحقق هدف افزایش سهم حمل و نقل همگانی انجام شده است، افزود: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های انجام شده در این زمینه، به پایان رساندن مطالعات به‌روزرسانی و بازنگری طرح حمل و نقل ریلی تهران و شهرهای اطراف آن است.وی با بیان اینکه نخستین پیشنهادهای خطوط متروی تهران در برنامه حمل و نقل پیشنهادی سوفرتو در سال 1353 ارایه شد که هفت خط به طول 146 کیلومتر را برای افق 1370 برای شهر تهران پیشنهاد داده بود. گفت: سپس در سال 2007، مشاور فرانسوی سیسترا و شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک تهران، مطالعات ریلی تهران را انجام دادند که حاصل آن، طرح جامع ریلی تهران با هشت خط شهری با طول 251 کیلومتر، چهار خط اکسپرس به طول 179 کیلومتر و پنج خط سبک ریلی به طول 60 کیلومتر برای سال افق 1404 تهران بود که  بخش‌هایی از این طرح مصوب شد ولی با توجه به گذشت زمان،  تغییرات عمده و پیش‌بینی نشده شرایط اقتصادی و اجتماعی، عدم اجرای کامل حتی بخش‌های مصوب،  اقدامات سلیقه‌ای و موردی به دلیل نبود طرح یکپارچه مصوب، نیاز به بازنگری و به‌روزرسانی این طرح احساس شد که نهایتا مطالعات جدید  در اواخر سال 1395 آغاز شد و در پایان 1397 به پایان رسید.
وی با بیان اینکه طرح جدید در شورای هماهنگی ترافیک شهرهای استان تهران به تصویب رسیده و هم اکنون مراحل پایانی تصویب خود در شورای عالی ترافیک در وزارت کشور طی می‌کند؛ گفت: در این مطالعات، بهره‌برداری بهینه از متروی موجود بعنوان یک الزام کوتاه مدت مورد توجه قرار گرفته است، علاوه بر این توسعه خطوط داخلی_ حومه‌ای و نیز خطوط اکسپرس مترو نیز بررسی و نتایج در قالب یک سناریوی کامل توسعه برای این خطوط ارایه شده است که پس از تصویب در دستور کار شهرداری تهران قرار خواهد گرفت.
ذاکری افزود: در این مطالعه، بالغ بر 60 سناریو بررسی شد و با ارزیابی‌های اقتصادی، حمل و نقلی و زیست‌محیطی، نهایتا یک سناریوی مرکب از خطوط متروی داخلی، خطوط ارتباطی بین تهران_ شهرهای اطراف و خطوط متروی اکسپرس  به عنوان طرح ریلی مناسب و مورد نیاز تهران در افق زمانی 1420 ارایه شد.
تشریح خطوط جدید مترو پایتخت
معاون مطالعات و برنامه‌ریزی سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران،  در مورد طرح ریلی مجموعه شهری تهران گفت: چهار خط جدید متروی داخل تهران و چهار خط ریلی بین تهران و شهرهای اطراف در محورهای غرب، شرق، جنوب غربی و جنوب شرقی در طرح ریلی تهران در سال 1420 پیش بینی شده است که بر اساس پیشنهادات مطالعات اخیر طرح حمل ‌و نقل ریلی تهران، جزییات این خطوط به شرح زیر است:
خط ۸ مترو به طول ۳۷ کیلومتر و با ۳۵ ایستگاه، به‌صورت C شکل، یک رینگ میانی تشکیل می‌دهد که از بزرگراه رسالت، محدوده جانبازان آغاز می‌شود، به سمت غرب تا تقاطع یادگار امام- شیخ فضل‌الله می‌رسد، سپس با عبور از بزرگراه یادگار امام تا انتهای بزرگراه آیت‌الله سعیدی به سمت جنوب پیش می‌رود و نهایتا به سمت شرق تا بزرگراه بسیج امتداد می‌یابد. این خط با هشت خط فعلی و آتی مترو و همچنین خطوط راه‌آهن تبادل سفر خواهد داشت.
 خط ۹ مترو به طول ۴۶ کیلومتر و با ۳۹ ایستگاه پیش‌بینی‌ شده است و به‌نوعی مکمل خط ۸ محسوب می‌شود؛ این خط از محدوده چیتگر در شمال غرب تهران آغاز می‌شود، ابتدا به سمت شمال و سپس در مسیری طولانی به سمت شرق حرکت می‌کند و سپس در محدوده بزرگراه امام علی(ع) به سمت جنوب حرکت می‌کند و در محله دولت‌آباد در جنوب شرق تهران پایان می‌یابد. خط ۹ پیشنهادی، تمام خطوط شمالی- جنوبی فعلی مترو را قطع می‌کند و با آن‌ها ایستگاه تبادلی خواهد داشت.
 خط10 مترو به طول ۴۱ کیلومتر با ۳۴ ایستگاه،  این خط شمالی‌ترین خط پیشنهادی برای متروی تهران است که از ایستگاه وردآورد در میانه خط ۵ مترو شروع می‌شود، از محدوده‌های شمالی بزرگراه نیایش و صدر به سمت شرق امتداد می‌یابد و ایستگاه انتهایی آن قنات کوثر خواهد بود. این خط نیز با تمام خطوط شمالی- جنوبی متروی تهران تبادل سفر دارد .
خط ۱۱ مترو نیز به طول ۲۶ کیلومتر و با ۱۷ ایستگاه، از ایستگاه مترو چیتگر آغاز می‌شود و مناطق ۱۸، ۱۹، ۲۰ و ۲۱ را به شبکه حمل ‌و نقل ریلی درون‌شهری متصل می‌کند. این خط که محدوده‌های جنوبی و جنوب غرب شهر تهران را پوشش می‌دهد، با نگاه TOD طراحی‌شده و با چند خط فعلی و آتی مترو تقاطع و تبادل سفر خواهد داشت و محله‌های تهرانسر، خلیج و یافت‌آباد را به شبکه متروی تهران متصل می‌کند.
به گفته ذاکری ، علاوه بر خطوط موجود و ارایه شده در داخل تهران و خطوط حومه‌ای، ‌دو خط اکسپرس نیز برای افق بعد از 1420 طراحی شده است که از ارتقای خطوط حومه‌ای محورهای جنوب غربی و شرق و اتصال آنها به یکدیگر و نیز ارتقای خطوط غرب و جنوب و اتصال آنها به یکدیگر در داخل تهران به صورت خط اکسپرس حاصل شده است. به عبارتی، مسیر خطوط پیشنهادی ۸ و ۹ و ۱۰ و ۱۱ حلقه‌های مکمل و نسبتا وسیعی را در خارج از محدوده مرکزی شهر پوشش می‌دهند و خطوط حومه‌ای پرند- تهران، پیشوا- تهران، هشتگرد- تهران، رودهن– تهران، ارتباط شهرهای اطراف را با تهران برقرار می‌کنند. برای افق زمانی بعد از 1420، بخشی از این خطوط حومه به خطوط اکسپرس رودهن– پرند، و هشتگرد- پیشوا ارتقا می‌یابند و به همین دلیل، از ابتدا کریدور و ناوگان متناسب و سازگار با ارتقای آتی آنها به خطوط اکسپرس در نظر گرفته شده است.
ایجاد LRT در منطقه 22
ذاکری در مورد ایجاد قطار شهری سبک یاLRT  با بیان اینکه ترجیح بر این است که خطوط مانده مترو تکمیل شود، گفت: این شیوه جابجایی را در شهر بزرگی مانند تهران، نمی‌توان نادیده گرفت و می‌توان در برخی مناطق که مترو امکان نفوذ ندارد، از آن به عنوان مکمل سامانه مترو استفاده کرد. یکی از مسیرهای مناسب برای احداث قطار سبک شهری درمنطقه 22 قرار دارد که علاوه بر پوشش جاذبه‌های گردشگری آن منطقه، به عنوان شیوه کمکی و مکمل مترو در این منطقه، به نیازهای حمل و نقل همگانی آن پاسخ خواهد داد.

تاریخ: 98/07/12
منبع:
https://www.isna.ir/news/98071007551

  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
کلیدواژه ها: معاون مطالعات و برنامه‌ریزی سازمان حمل و نقل و ترافیک | تهران | شهرداری تهران | جزئیات 4خط جدید | مترو | افق 1420 | LRT | مسیر | خطوط ۸ و ۹ و ۱۰ و ۱۱ |
دفعات مشاهده: 57 بار   |   دفعات چاپ: 3 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

انجمن تونل ایران Iranian Tunneling Association
Persian site map - English site map - Created in 0.52 seconds with 47 queries by YEKTAWEB 3974