عملیات اجرایی تونل مسیر خوانسار به بویین میاندشت از سرگرفته میشود
فرماندار شهرستان خوانسار گفت: با تامین اعتبار صورت گرفته و تهاتر بدهی معوقه به پیمانکار، عملیات تکمیل و لاینینگ تونل خوانسار - بویین میاندشت به زودی آغاز می شود.
عملیات اجرایی ایجاد تونل خوانسار - بویین میاندشت به عنوان شاهراه غرب استان اصفهان از سال ۹۲ آغاز شد اما از سال ۹۶ به دلیل مشکلات مالی متوقف شد.
منصور کمالی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: با پیگیری استاندار اصفهان و اهتمام دولت تدبیر و امید، ۲۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بدهی معوقه پیمانکار که قرارگاه خاتم الانبیاست، تهاتر شد و ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای تکمیل طرح و اجرای لاینینگ (پوشش یکپارچه بتنی سقف و دیواره ها) تامین اعتبار شد.
وی با بیان اینکه پیمانکار طرح برای فعال کردن مجدد کارگاه تکمیل این تونل در هفته جاری قول مساعد داد، اظهار امیدواری کرد که این طرح عمرانی تا پایان سال جاری بهره برداری شود.
کمالی تاکید کرد: دولت تدبیر و امید نهایت تلاش خود را در تکمیل طرحهای نیمه تمام داشت و تامین اعتبار این تونل که آرزوی مردم چند شهرستان در غرب اصفهان است با پیگیری استاندار و موافقت دولت انجام شد.
فرماندار خوانسار با اشاره به اهمیت تونل خوانسار - بوئین و میاندشت به عنوان شاهراه غرب استان اصفهان و اتصال این منطقه به خوزستان و لرستان، تصریح کرد: با اتمام تونل مذکور، مردم دیگر ناچار به تردد از گردنه نخواهند بود.
وی با بیان اینکه عملیات حفر تونل مذکور به طور کامل انجام شده و آماده است، خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی مربوط به تجهیز داخل تونل و لاینینگ آن باقی مانده است.
مرداد امسال بنا به دستور ویژه رئیس جمهوری و پیگیریهای استاندار اصفهان، وزیر راه و شهرسازی دستور قطعی تامین اعتبار تونل خوانسار به بوئین میاندشت را صادر کرد.
تونل خوانسار به بوئین و میاندشت به طول ۸۸۰ متر و ۱۴ کیلومتر جاده دسترسی احداث میشود و نقش عمدهای در حمل و نقل از غرب استان اصفهان و کشور به تهران ایفا خواهد کرد.
استاندار وقت اصفهان، کلنگ احداث این تونل راهفتم اسفند سال ۹۱ به زمین زد.
این تونل جهت اصلاح جاده قدیمی خوانسار به بوئین و میاندشت احداث شد؛ تابستان امسال در حادثه سقوط یک دستگاه مینی بوس به دره در این جاده ۱۳ نفر از شهروندان فریدنی جان باختند.
وجود گردنه با شیبهای طولانی بسیار زیاد و فاقد مشخصات فنی منطبق به طبقهبندی و شرایط هندسی راه، لغزندگی شدید مسیر ناشی از عوامل جوی در فصلهای بارش و ناایمن بودن تردد در این مسیر سبب شد که این طرح از سال ۱۳۹۲ مورد توجه اداره کل راه و شهرسازی قرار گیرد.
این تونل از ۲ طرف بوئین میاندشت و خوانسار حفاری شد و در سال ۱۳۹۶ عملیات حفاری به پایان رسید اما به دلیل کمبود اعتبار و ریزش مجدد، رها شده بود.
تاریخ: 98/07/07
منبع: https://www.irna.ir/news/83495293
|