[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: صفحه اصلي درباره انجمن اخبار و رویدادها جستجو ثبت نام ارتباط با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با انجمن::
کارگروه های تخصصی::
اخبار رویدادها::
اخبار علمی::
عضویت در انجمن::
اعضای انجمن::
بانک اطلاعات تونل::
انتشارات::
بخش آموزش::
پیوندها::
گالری تصاویر::
دانلود::
کنفرانسهای تونل::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
اخبار جدید
..
چهاردهمین کنفرانس تونل ایران
..
نهادهای وابسته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تبریک سال نو
:: نشست علمی: نقش فضاهای زیرزمینی شهری در توسعه پایدار (زمین شناسی و محیط زیست)
:: پیام رئیس انجمن
..
:: نشست انجمن با شرکت آزادراه تهران - شمال ::
 | تاریخ ارسال: 1397/10/29 | 
جلسه انجمن تونل ایران با شرکت آزادراه تهران-شمال
آزادراه تهران-شمال به‌طول 121 کیلومتر، به‌عنوان یکی از مهمترین کریدورهای حمل و نقل جاده‌ای کشور، پس از بهره‌برداری، نقش اساسی در کوتاه شدن مسیر و کاهش زمان سفر، کاهش حجم بار ترافیکی، افزایش ایمنی، صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی  هوا ناشی از بهبود وضعیت ترافیک خواهد داشت. 
با توجه به اهمیت این آزادراه و تعدد تونل‌های موجود در آن و به‌منظور هم‌اندیشی و ایجاد زمینه‌های همکاری بین انجمن تونل ایران و شرکت آزادراه تهران-شمال که متولی اصلی این ابرپروژه ملی است، در روز سه شنبه 25 دی‌ماه 1397 با حضور رئیس و اعضای هیئت مدیره انجمن تونل ایران و مدیر عامل و مدیران شرکت آزادراه تهران-شمال، در محل شرکت آزادراه تهران-شمال جلسه‌ای برگزار گردید. 
پس از بحث و تبادل نظر در خصوص موضوعات مختلف مرتبط با این پروژه، در پایان، با توجه به ارتباط تنگاتنگ انجمن تونل ایران با دست‌اندرکاران تونل در کشور و مجامع بین‌المللی و مستندات موجود در انجمن و در راستای انتقال تجربیات و دانش فنی کسب شده در سایر پروژه‌های مشابه ملی و بین‌المللی در جهت کمک به اجرای سریعتر، افزایش کیفیت و کاهش هزینه‌ها و زمان پروژه، مقرر گردید؛ ارتباطات و همکاری‌های مورد نیاز در این رابطه بین انجمن تونل ایران و شرکت آزادراه تهران-شمال برقرار گردد. 
تاریخچه و مشخصات کلی پروژه آزادراه تهران-شمال
طرح اولیه
مطالعات اولیه طرح آزادراه تهران - چالوس در سال ۵۳ آغاز شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی مطالعات مسیر آزادراه از سوی وزارت راه و ترابری به مسابقه گذاشته شده و بهترین طرح توسط هیئتی متشکل از وزارت راه و ترابری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی نهاد ریاست جمهوری کشور انتخاب شد . ضمناً در طرح کالبدی منطقه گیلان و مازندران و مجموعه راهبردها و سیاست ها که در سال ۷۳ به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسیده ، بر ساخت یک راه ارتباطی سریع میان تهران و غرب مازندران تأکید شده است. این آزادراه بخشی از آزادراه سراسری شمال جنوب است که کوتاهترین مسیر ارتباطی دریای خزر با خلیج فارس بوده و در ترانزیت منطقه نقش عمده ای  را بر عهده خواهد داشت.
مسیر
مسیر آزادراه از تقاطع غیر همسطح با بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره کن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده و سپس توسط تونل بلند تالون به طول 4900متر این رشته کوه را قطع نموده و در دامنه های شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار می گیرد. (اجرای این قسمت که طول تقریبی آن 32 کیلومتر می باشد  باعث می شود مسیر فعلی حدود 60 کیلومتر کوتاهتر گردد). از آن پس، مسیر به موزات جاده قدیم کرج – چالوس امتداد می یابد و در دره سرهنگ  وارد  تونل البرز بطول 6400 متر شده و در پل زنگوله خارج می شود؛ سپس  با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج- چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی چالوس – تنکابن متصل  می گردد.
مزایای مهم احداث آزادراه
  • کوتاه شدن مسیر نسبت به جاده موجود (حدود 65کیلومتر)
  • کاهش زمان سفر نسبت به مسیر موجود از 5/4 ساعت در روزهای عادی به 5/1 ساعت
  • ایجاد راه ارتباطی سریع و ایمن برای چهار فصل سال
  • افزایش ظرفیت عبور نسبت به راه فعلی
  • صرفه جویی در مصرف سوخت
  • کاهش آلودگی  هوا ناشی از بهبود وضعیت ترافیک
  • توسعه صنعت توریسم و صنایع کشاورزی و تبدیلی
  • اشتغال زایی
خلاصه مشخصات فنی
طول آزادراه 121کیلومتر بوده و دارای 2 خط (در فرازهای تند 3 خط) در هر باند می‌باشد.
حداکثر شیب طولی مسیر 6%، حداقل شعاع قوسها400 متر و میانگین سرعت سیر 80 کیلومتر در ساعت میباشد.
تعداد تونلها (در باند رفت و برگشت) 180 رشته تونل جمعاً به طول تقریبی 100 کیلومتر می‌باشد که بلندترین آنها تونلهای بلند تالون و البرز به ترتیب به طول تقریبی 4900 متر و 6400 متر (در هر باند) می‌باشند.
تعداد پلهای بزرگ (درباند رفت و برگشت ) جمعا" 95 دستگاه پل و طول کل آن حدود 13 کیلومتر می باشد .
حجم عملیات خاکی (مجموع عملیات خاکبرداری و خاکریزی) حدود 42 میلیون متر مکعب پیش‌بینی می‌شود.
امکانات رفاهی : پیش بینی محل های لازم برای احداث مجتمع‌های خدماتی و رفاهی و ....

 
  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
کلیدواژه ها: نشست - انجمن تونل - آزادراه تهران - شمال |
دفعات مشاهده: 1103 بار   |   دفعات چاپ: 249 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

انجمن تونل ایران Iranian Tunneling Association
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 48 queries by YEKTAWEB 4645