[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: صفحه اصلي درباره انجمن اخبار و رویدادها جستجو ثبت نام ارتباط با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با انجمن::
کارگروه های تخصصی::
اخبار رویدادها::
اخبار علمی::
عضویت در انجمن::
اعضای انجمن::
بانک اطلاعات تونل::
انتشارات::
بخش آموزش::
پیوندها::
گالری تصاویر::
دانلود::
کنفرانسهای تونل::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
اخبار جدید
..
چهاردهمین کنفرانس تونل ایران
..
نهادهای وابسته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تبریک سال نو
:: نشست علمی: نقش فضاهای زیرزمینی شهری در توسعه پایدار (زمین شناسی و محیط زیست)
:: پیام رئیس انجمن
..
:: نشست انجمن با پیشکسوتان تونل ::
 | تاریخ ارسال: 1397/3/22 | 
نشست اعضای هیئت مدیره انجمن تونل ایران با جمعی از پیشکسوتان تونل‌سازی مهندسی رزمی دوران دفاع مقدس در هتل بزرگ ارم
در تاریخ 11خرداد 1397 از ساعت 19 در محل هتل بزرگ ارم اعضای هیات مدیره انجمن تونل ایران با جمعی از پیش‌کسوتان تونل‌سازی مهندسی دفاع مقدس و تونل بلند زاگرس، مطابق سنوات گذشته نشستی برگزار کردند و پس از بحث و تبادل نظر در رابطه با موضوعات روز تونل‌سازی در کشور، در مورد طرح کمیل "عبوراز زیر رودخانه اروند" در دوران دفاع مقدس، توضیحاتی ارائه شد، و اشاره به ساخت اولین دستگاه سپری (شیلد) به قطر 25/3 متر در داخل کشور در سال 1363گردید.
در ابتدای جلسه، آقای مهندس مظفری، رئیس سابق انجمن تونل ایران که در دوران دفاع مقدس از دست‌اندرکاران مهندسی رزمی بودند، در این رابطه توضیحات مختصری بدین شرح ارائه دادند:
« استفاده از نقب و تونل جهت عبور از موانع و غافلگیر نمودن دشمن در طول جنگهای تاریخ از جمله روش هایی بوده است، که همواره نظر فرماندهان نظامی را به خود مشغول داشته است که نمونه های مختلف آن که بعضاً نیز موفقیت آمیز بوده است در تاریخ جنگها ذکر گردیده است.
در طول جنگ تحمیلی نیز استفاده از این روش همواره مدنظر بود که با وجود کوششهای مختلفی که در مناطق جنوبی کشور انجام گرفت  نتیجه مطلوب عملیاتی به دست نیامد. از جمله علل این عدم موفقیت نبود تکنولوژی لازم جهت حفر تونل در چنین مناطقی بود. وی سپس اشاره مختصری به یکی از طرح های تونلی تحت عنوان طرح کمیل نمود و توضیحاتی از بخشهای مختلف این طرح شامل:
مقدمات اجرای پروژه، بررسیهای زمین شناسی و ژئوتکنیکی، ساخت چاه ورودی طرح به روش کیسون، عملیات باز نمودن دریچه چاه برای ورود دستگاه به داخل زمین، حمل و نقل در طرح، ساخت دستگاه شیلد و نهایتا عملیات حفاری تونل، توسط دست اندرکاران طرح که حاضر در جلسه بودند ارائه شد.
مهندس مظفری در پایان  افزود: « اگر چه طرح به اهداف خود از نظر نظامی نرسید، لیکن تجارب و دستاوردهای بسیار ارزنده ای از این طرح بدست آمد. که چراغ راه اقدامات بعدی در این زمینه گردید.مستند سازی و یادآور شدن ظرفیت های صنعتی و مهندسی کشور در آن دوران، همچنین مجاهدت و خلاقیت های مهندسین و پرسنل طرح، آثار و نتایج ارزشمندی را برای رشد و ارتقاء صنعت تونل کشور در بر داشت. خوشبختانه این تجربیات در قالب کتابی با عنوان "تجربه عبور از اروند" تدوین شده است و آماده برای چاپ می باشد.
در ادامه جلسه، موضوعات مربوط به تونل‌های مهم و در حال احداث و در دست بهره‌برداری در سطح کشور به‌خصوص تونل بلند زاگرس مورد بحث و بررسی قرار گرفت و گزارشی از عملیات تزریق و آب بندی و مشکلات تونل زاگرس توسط یکی از دست اندر کاران ارائه شد و حاضرین در جلسه رهنمود های خود را مطرح نمودند. در پایان طی مراسم افطاری از مهمانان پذیرایی بعمل آمد.
 
 
  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
کلیدواژه ها: نشست انجمن با پیشکسوتان تونل |
دفعات مشاهده: 2274 بار   |   دفعات چاپ: 489 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
انجمن تونل ایران Iranian Tunneling Association
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 47 queries by YEKTAWEB 4645