[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: صفحه اصلي درباره انجمن اخبار و رویدادها جستجو ثبت نام ارتباط با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با انجمن::
کارگروه های تخصصی::
اخبار رویدادها::
اخبار علمی::
عضویت در انجمن::
اعضای انجمن::
بانک اطلاعات تونل::
انتشارات::
بخش آموزش::
پیوندها::
گالری تصاویر::
دانلود::
کنفرانسهای تونل::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
اخبار جدید
..
چهاردهمین کنفرانس تونل ایران
..
نهادهای وابسته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تبریک سال نو
:: نشست علمی: نقش فضاهای زیرزمینی شهری در توسعه پایدار (زمین شناسی و محیط زیست)
:: پیام رئیس انجمن
..
:: خبر ::
 | تاریخ ارسال: 1396/8/8 | 

قائم مقام سازمان جنگلها:آزادراه تهران-شمال فاقد ارزیابی زیست محیطی است
تهران - ایرنا - قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، احداث آزادراه تهران - شمال را برای منابع طبیعی و محیط زیست خسارت زا برشمرد و گفت: این پروژه فاقد هرگونه ارزیابی زیست محیطی است.



 
'ناصر مقدسی' روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره خسارت زا بودن آزادراه تهران - شمال برای منابع طبیعی افزود: به طور قطع عبور هر جاده و پروژه عمرانی که فاقد گزارش ارزیابی زیست محیطی باشد،اثرات سوئی بر محیط زیست و منابع طبیعی و اکولوژی آن منطقه دارد.
وی عمده مشکل سازمان جنگل ها را اجرای طرح های عمرانی فاقد گزارش های ارزیابی زیست محیطی دانست و اظهارداشت: پروژه هایی همچون احداث جاده های متعدد، انتقال لوله های گاز، ایجاد برق های فشار قوی و معادن می تواند خسارات جبران ناپذیری را برای منابع طبیعی و حیات وحش ایجاد کند.
وی تصریح کرد: پیشنهاد چنین پروژه هایی باید به طور قطع با گزارش های ارزیابی زیست محیطی همراه باشد زیرا در این بخش سناریوهای مختلف تهیه مزایا و معایب ارزیابی کارشناسی می شود و به طور حتم سناریویی با کمترین تخریب برای منابع طبیعی، جنگل و محیط زیست انتخاب می شود.
مقدسی گفت: اما متاسفانه اکثر پروژه های عمرانی بدون داشتن گزارش های ارزیابی زیست محیطی کلید خورده و اجرایی می شوند که سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری را به عنوان متولی حفظ و صیانت از منابع طبیعی در مقابل عمل انجام شده، قرار می دهند.
قائم مقام سازمان جنگل ها و مراتع افزود: در حال حاضر سازمان ما با مشکل اجرای آزادراه تهران - شمال مواجه است و تاکنون بخش زیادی از منابع طبیعی شمال کشور تخریب شده است.
وی بیشترین سهم تخریب جنگل ها را اجرای پروژه های عمرانی فاقد گزارش ارزیابی زیست محیطی دانست و اضافه کرد: در مدل توسعه پایدار اگر مکان یابی پروژه های عمرانی از ابتدا با همکاری کارشناسان محیط زیست،منابع طبیعی و دستگاه توسعه گر انجام شود به طور حتم میزان خسارتها به حداقل خواهد رسید.

به گزارش ایرنا، آزادراه تهران - شمال که از سال 1379 کلید خورد، پس از 17 سال فاز اول ان در دولت یازدهم بیش از 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است همچنین فاز دوم این آزادراه نیز به طول 22 کیلومتر با حضور معاون اول رئیس جمهوری عملیات اجرایی آن توسط پیمانکاران ایرانی آغاز شده به طوری که ساخت ابنیه و پل های آن در دست اجراست و از حفر تونل 6500 متری البرز تنها 1300 متر باقیمانده است.
به گفته خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی، برای تکمیل فاز دوم آزادراه تهران - شمال 25 هزار میلیارد ریال (2500 میلیارد تومان) باید هزینه شود.
وی مسیر قزوین - الموت - تنکابن را یکی از مسیرهای مهم برای دسترسی به شمال کشور برشمرده است به طوری که تاکنون پیشرفت فیزیکی به بیش از 45 درصد رسیده و برای تکمیل آن نیازمند 10 هزار میلیارد ریال (یکهزار میلیارد تومان) اعتبار است.
آزاد راه تهران - شمال در فاز اول به طول 32 کیلومتر از تقاطع بزرگراه آزادگان و شهید همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان و امامزاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانک می رسد.
با افتتاح این قطعه قسمتی از راه فعلی که از طریق کرج می گذرد حذف و مسیر تهران به شمال حدود 60 کیلومتر کوتاه می شود.
فاز دوم این آزادراه حدفاصل دو آب شهرستانک - پل زنگوله به طول تقریبی 25 کیلومتر است، تونل های بلند البرز هر یک به طول 6 هزار و 450 متر در این منطقه قرار دارد و با اجرای این قطعه طول مسیر جاده فعلی کرج - چالوس حدود پنج کیلومتر کوتاهتر می شود.
قطعه سوم آزادراه تهران - شمال حد فاصل پل زنگوله - سه راهی دشت نظیر، به طول تقریبی 46 کیلومتر است، این مسیر دارای دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و اخیرا شرکت آزاد راه تهران - شمال با یک شرکت کره ای برای سرمایه گذاری یک میلیارد و 300 میلیون دلاری در این قطعه به توافق رسیده است.
قطعه چهار آزاد راه تهران - شمال حدفاصل سه راهی دشت نظیر - چالوس به طول حدود 20 کیلومتر به صورت دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و در قسمت های بلند آن یک خط کندرو نیز وجود دارد که با همت دست اندرکاران به خصوص شرکت آزادراه تهران - شمال تابستان 1394 زیر بار ترافیک رفته است.

تاریخ: 96/08/07
منبع:
http://www.irna.ir/fa/News/82712005

  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
کلیدواژه ها: آزادراه | تهران | شمال | ارزیابی | زیست | محیطی |
دفعات مشاهده: 1468 بار   |   دفعات چاپ: 200 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
انجمن تونل ایران Iranian Tunneling Association
Persian site map - English site map - Created in 0.39 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645