[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: صفحه اصلي درباره انجمن اخبار و رویدادها جستجو ثبت نام ارتباط با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با انجمن::
کارگروه های تخصصی::
اخبار رویدادها::
اخبار علمی::
عضویت در انجمن::
اعضای انجمن::
بانک اطلاعات تونل::
انتشارات::
بخش آموزش::
پیوندها::
گالری تصاویر::
دانلود::
کنفرانسهای تونل::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
اخبار جدید
..
چهاردهمین کنفرانس تونل ایران
..
نهادهای وابسته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تبریک سال نو
:: نشست علمی: نقش فضاهای زیرزمینی شهری در توسعه پایدار (زمین شناسی و محیط زیست)
:: پیام رئیس انجمن
..
:: خبر ::
 | تاریخ ارسال: 1396/2/27 | 

توسط باستان‌شناسان ایرانی و آلمانی انجام گرفت
کشف تونل بزرگ سلجوقی در معدن نمک چهرآباد

AWT IMAGE
 
سرپرست ایرانی هیئت مشترک باستان‌شناسی معدن نمک چهرآباد از جالب‌ترین کشفیات این فصل کاوش در تنها معدن تاریخی شناخته شده از دوره هخامنشی، ساسانی و دوران متاخر اسلامی در ایران را کشف تونلی بزرگ با چند فضای مرتبط با هم اعلام کرد که احتمالا مربوط به دوران میانی اسلام (سلجوقی) است.
به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، ابوالفضل عالی با اعلام این خبر گفت: چهارمین فصل کاوش باستان‌شناسی هیئت مشترک اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان و موزه و دانشگاه بوخوم آلمان از فروردین ماه از سرگرفته شد و طبق برنامه‌ریزی به عمل آمده، این فصل از پژوهش در معدن چهرآباد تا خرداد ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.
او افزود :هیئت باستان‌شناسی شامل باستانشناسان و متخصصین مختلف  ایرانی و آلمانی هستند که برای چهارمین فصل پژوهش در معدن نمک حضور یافته و در زمینه مطالعات باستانشناسی کهن و برخی علوم میان رشته ای فعالیت خواهند کرد.
«عالی» فعالیت تیم باستان‌شناسی در این محوطه را در ادامه پژوهش‌هایی دانست که از چندین سال پیش آغاز شده و گفت: در فصل سوم پژوهش که در پائیز سال گذشته انجام شد، بخش‌هایی از محدوده تاریخی معدن نمک شامل آثار معدنی دوره هخامنشی، ساسانی و دوران متاخر اسلامی مورد کاوش قرار گرفت.
در جستجوی شناسایی قدیمی‌ترین دوره‌های استخراج نمک
 این باستان‌شناس افزود: در این فصل نیز مانند فصل گذشته ادامه کاوش عمقی در محدوده کاوش شده در سال‌های پیش برای بدست آوردن آگاهی بیشتر از قدیمی‌ترین دوره‌های استخراج نمک در چهرآباد و نیز افزایش دانسته‌ها از معدن‌کاوی نمک در دوره هخامنشی و ساسانی خواهد بود.
وی با بیان اینکه در فصول گذشته همچنان لایه‌های مربوط به معدن‌کاوی دوره هخامنشی در زیر سطحی که مردان نمکی کشف شده‌اند ادامه دارد تصریح کرد: حفاری باستان‌شناختی با هدف روشن ساختن جزئیات معدن‌کاوی دوره هخامنشی و کشف آثار احتمالی پیش از این دوره مد نظر قرار خواهد گرفت. 
او اظهار کرد: با توجه به این که در فصل گذشته عملیات گسترده ژئوفیزیکی در بخشی بزرگی از گنبد نمکی موسوم به دوزلاخ (معدن نمک چهرآباد) انجام یافت و اطلاعات جالب توجهی از ساختار زمین شناختی و محدوده فعالیت معدنکاوی کهن بدست آمد،  لذا در این فصل از کاوش از نتایج پژوهش‌های ژئوالکتریک نیز بهره گرفته خواهد شد.
تنها معدن دوره هخامنشی و ساسانی
 این باستانشناس، معدن نمک چهرآباد را تنها معدن تاریخی شناخته شده از دوره هخامنشی، ساسانی و دوران متاخر اسلامی در ایران دانست و افزود: اهمیت و شهرت آن نه تنها به دلیل دارا بودن آثار معدنکاوی از ایران پیش و پس از اسلام است، بلکه یافته‌های ارزشمند و منحصر به فرد آن از جمله بقایای ۶ مومیایی طبیعی انسانی و شمار زیادی اشیای از جنس مواد آلی از جمله پارچه، چرم، چوب، و... بر اهمیت آن افزوده است.
او گفت: طی ۱۵ روز کاوش فصل جدید، بخش‌های مختلف محدوده کاوش شده در سال‌های گذشته به منظور بدست آوردن اطلاعات بیشتر از معدنکاوی دوران باستان و نیز آگاهی از قدیمی‌ترین دوره استخراج نمک کاوش شد.
سرپرست هیأت باستان شناسی با بیان اینکه در برنامه امسال همچنان کاوش در لایه‌های مختلف مربوط به معدنکاوی دوره هخامنشی و دوره ساسانی ادامه دارد گفت: مانند گذشته یافته‌های مختلف مرتبط با فعالیت‌های معدن‌کاوی به ویژه اشیای تهیه شده از مواد ارگانیک همچون یافته‌های گیاهی (دسته‌های چوبی ابزار، شاخه‌ها و بوته‌ها، بذرها، هسته میوه ها و ...)، بقایای جانوری، پوست و چرم و بافته‌های مختلف پشمی و پنبه ای به دست آمده است.
جالب‌ترین کشف در معدن نمک چهرآباد
 او از جالب‌ترین کشفیات این فصل کاوش را کشف تونلی بزرگ با چند فضای مرتبط با هم اعلام کرد که احتمالا مربوط به دوران میانی اسلام( سلجوقی) است و افزود: فضاهای جدید مکشوفه که در دل کوه کنده شده اند  در طی چند روز گذشته مشخص شده و هنوز کاوش و پژوهش چندانی در آن انجام نیافته است.
عالی بیان کرد:  این تونل در بخش شمال غرب محدوده کاوش شده در سالهای گذشته قرار دارد و طبق مشاهدات اولیه و بررسی اشیای مکشوفه از داخل فضاهای مختلف آن، احتمالا تونل در دوره سلجوقی مورد استفاده معدنکاران بوده و در دوره ای که هنوز مشخص نیست،  به دلیل ریزش بخشهایی از آن فرو ریخته و تخریب شده است. 
وی. بیان کرد: در صورت قطعی شدن قدمت تونل تازه کشف شده، برای اولین بار مدارکی از استخراج نمک و حضور معدنکاران دوران میانی اسلام در معدن نمک چهرآباد( دوزلاخ) دیده می شود.


تاریخ : 96/02/26
منبع :
http://www.isna.ir/news/96022617025/

  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
دفعات مشاهده: 2095 بار   |   دفعات چاپ: 441 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
انجمن تونل ایران Iranian Tunneling Association
Persian site map - English site map - Created in 0.23 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645