[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: صفحه اصلي درباره انجمن اخبار و رویدادها جستجو ثبت نام ارتباط با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با انجمن::
کارگروه های تخصصی::
اخبار رویدادها::
اخبار علمی::
عضویت در انجمن::
اعضای انجمن::
بانک اطلاعات تونل::
انتشارات::
بخش آموزش::
پیوندها::
گالری تصاویر::
دانلود::
کنفرانسهای تونل::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
اخبار جدید
..
چهاردهمین کنفرانس تونل ایران
..
نهادهای وابسته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تبریک سال نو
:: نشست علمی: نقش فضاهای زیرزمینی شهری در توسعه پایدار (زمین شناسی و محیط زیست)
:: پیام رئیس انجمن
..
:: خبر ::
 | تاریخ ارسال: 1395/9/22 | 

عضو هیئت مدیره انجمن تونل:

احداث تونل باید دارای ارزش فنی و اقتصادی باشد
عضو هیئت مدیره انجمن تونل ایران با اشاره به مشکلات ناشی از حفاری پروژه های آب و فاضلاب گفت: تونل بعنوان عضو تکمیلی یک پروژه باید ارزش فنی داشته و در قیاس با سایر گزینه ها اقتصادی باشد. 
به گزارش ایرانا ،محسن کریمی با اشاره به پیشینه احداث تونل در گذشته در قالب ایجاد قنات و چاه آب، اظهار کرد: «علی رغم اینکه در کشورمان صنعت تونل سازی قبل از انقلاب اجرایی نمی شد، هم اینک در قیاس با دیگر کشورها وضعیت مناسبی داریم و از ماشین های مکانیزه در احداث تونل بهره مند می شویم.»
وی توجه به جزئیات احداث تونل در کلان شهری همچون تهران را متذکر شد و افزود: «امروز زمان مناسبی برای احداث تونل های متعدد نیست؛ بلکه تا جایی که زمین و امکانات اجازه می دهد، زیر ساخت ها باید مورد استفاده ی چندگانه قرار گیرد که نیازمند یک کار گروهی است.»
کریمی در این راستا بر لزوم تصمیم گیری توسط یک سازمان واحد و مدیریت کلانِ شهری تاکید کرد و ادامه داد: «تونل بعنوان عضو تکمیلی یک پروژه که بخشی از فاصله یک مسیر را پر می کند، باید ارزش فنی داشته و در قیاس با سایر گزینه ها اقتصادی باشد.»
این عضو هیئت مدیره انجمن تونل ایران گفت: «از منظر تونل سازی قابل قبول نیست که فقط یک کانال با عنوان تونل ایجاد شود؛ بلکه باید احداث تونل را در جای مناسب انتخاب کرد و با عده ای که این نظام را بر هم می زنند، برخورد کرد.»
کریمی با اشاره به مشکلات ناشی از پروژه های اجرای آب و فاضلاب اظهار کرد: «گاه با این مشکلات بصورت متعهدانه برخورد نمی شود؛ این رویه صحیح نیست و با این برهم ریختگی و وضعیت حساب نشده، نمی توان اقدام به احداث تونل کرد.»
وی با ذکر این نکته، ایجاد تونل در زمین های مشکل دار و در قالب پروژه ها غیر کارشناسی را مورد انتقاد قرار داد و اضافه کرد: «فقط با حفر تونل می توان با یک شیب معین، دو نقطه را به یکدیگر وصل کرد و سال ها بدون نیاز به صرف هزینه، آب را در آن تونل انتقال داد؛ همچنین امروزه تحول و توسعه راه ها با کمک تونل ها انجام شده است .»
کریمی با بیان اینکه امروز می توان تونل هایی به طول ١۰ کیلومتر احداث کرد، بیان داشت: «توسعه کشور به بهبود جاده ها مبتنی است و کریدورهای جاده ای باید با نزدیک ترین مسافت برقرار شوند که اگر از تونل استفاده شود، راه ها توسعه می یابد و توسعه در بخش هایی چون بهداشت، آموزش و... را درپی دارد.»
همچنین در بخش دیگر از این برنامه رادیویی مشاور مهندسی در صنعت تونل شکل گیری این صنعت در دنیا را همزمان با انقلاب صنعتی در اروپا تعریف کرد و گفت: «تونل امروزه در توسعه زیر ساخت کشورها مورد استفاده است و در بخش آب و فاضلات بستری برای انتقال مواد و در بخش حمل و نقل، بستری برای جابجایی است. تونل ها همچنین در احداث خطوط مترو و بعنوان انبارش مواد سوختی و... نقش اساسی دارند.»
غلامرضا شمسی ایجاد تونل را موجب توسعه اقتصادی کشور در حوزه راه ها دانست و افزود: «تونل سازی در همه مسیرها قابل اجرا نیست که در مطالعات امکان سنجی بدست می آید. تونل راه حلی برای مسئله ای بزرگ تر است و امکان پذیری احداث تونل باید تایید شده باشد و هم اینک این مطالعات انجام می شود.»
وی گفت: «در زمینه شناسایی زمین مورد احداث تونل با محدودیت هایی روبرو هستیم؛ بویژه اگر عمق تونل زیاد باشد، محدودیت های منابع داریم و همواره ریسک و خطر برخورد با ناشناخته ها در عمق زمین و در "چاه های شناسایی" وجود دارد.»
شمسی از راه آهن، انتقال آب، حمل و نقل شهری و مترو بعنوان بیشترین پروژه های تونل سازی در کشور نام برد و بیان داشت: «تونل مصرف انرژی را کنترل می کند؛ عبور از ارتفاعات حاشیه کشور به سمت مرکز، مستلزم صرف انرژی است و اگر این انتقال در تراز صفر صورت گیرد، نیازمند احداث تونل خواهیم بود.»
این عضو انجمن علمی تونل ایران با این توضیح به قنات هایی با طول ۶۰ کیلومتر و انتقال آب بدون صرف هزینه در سال های متمادی اشاره کرد و افزود: «با ایجاد تونل هایی چون مترو می توانیم انباشت بی رویه آلاینده ها را حذف کنیم و قدمی مثبت در جهت توسعه پایدار برداریم که مستقیما با موضوع احداث تونل ارتباط دارد.»
شمسی مقیاس و طول تونل ها را مبتنی بر کارکرد آن ها عنوان کرد و گفت: «تونل انتقال آب قمرود حدود ۴۵ کیلومتر است که برای تامین آب صنعتی مرکز کشور احداث شده؛ از طرفی تونل باید اقتصادی باشد و در حوزه انتقال آب، حداکثر آب انتقال یافته، قطر تونل را تعیین می کند.»
  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
دفعات مشاهده: 1651 بار   |   دفعات چاپ: 322 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
انجمن تونل ایران Iranian Tunneling Association
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 48 queries by YEKTAWEB 4645